niklasthedolphin skrev:Det forholder sig med digital kompression således at jo lavere opløsning den digitaliserede fil på noget tidspunkt af sit liv har været i, jo ringere er kvaliteten, jo længere har man bevæget sig væk fra den analoge reference, jo mere DIGITALT komprimeret er musikken.
Så som udgangspunkt er en almindelig CD temmelig komprimeret i forhold til f.eks. en digital masteroptagelse med en opløsning på 32 bit og med en oversampling på 192 kHz.
Jeg personligt har aldrig hørt bedre opløsning af digitaliseret musik end 32/192.
Som masteroptagelse er 24/192 eller 24/96 dog langt mere udbredt.
Dette er stadig temmelig meget bedre opløst end CD mediets 16/44,1.
Jeg kan læse, at der i denne tråd hersker en gennemgående begrebsmisforståelse - eller i det mindste en mangel på begrebskonsensus. Det hjælper nu heller ikke meget, at journalisten bag artiklen, der danner grundlag for nærværende debat, tilsyneladende ej heller har evnet at sondre mellem forskellig teknikker, begreber og fænomener.
At lyd bliver fæstet i digital form, indebærer ikke automatisk en samtidig komprimering. Det er klart, at når man kan fæster lyd digitalt, kan dette gøres i forskellige bitrates samt opløsninger og at højere bitrate og opløsning fylder fysisk mere end det modsatte, men at kalde dette fænomen komprinering er altså ikke korrekt, men blot forholdets natur når vi snakker digital lydfæstning.
Overskriften på denne tråd er "Mp3 har slået high fidelity ihjel" og må derfor handle om lossy enkodning. Læser man videre i første indlæg, kan man læse at det postultat som fremføres i overskriften udspringer af en artikel, hvor en journalist har sammenblandet begreberne lossy enkodning og dynamisk komprimering - to fænomener, som ikke har en teknisk sammenhæng.
Jeg kan læse, at du ønsker at debatere digital lydfæstning generelt, hvilket jo også er et spændende emne, men det er altså ikke emnet for denne tråd og bør derfor foregå i en af de mange andre tråde, der handler herom.
Patriarken skrev:Hvad exactly er HIFI?
Godt spørgsmål. I den sammenhæng der diskuteres her, er der tale om en minimumskvalitet af kildemateriale.
ZIG skrev:Det er en kliché, at mp/3 er forfærdelig. De manges meninger, om hvordan jeg (og du) skal behages. Disse klicheer holder den afdøde og overdyre HiFi i live (kunstigt åndedræt).
Det giver jeg dig helt ret à og det var også den pointe, som jeg - måske ikke tydelig nok - prøvede at komme med, i mit første indlæg i denne tråd. At man kan høre en forskel, forudsætter som det mindste, at det udstyr som det afspilles på, er af en kvalitet der kan afsløre det og at udgangspunktet - dvs. kildematerialet før enkodningen - er af en kvalitet, som gør at en lossy enkodning samtidig indebærer et hørbart kvalitetstab.
ZIG skrev:Stereophile har lige nu en artikel på deres hjemmeside, der med målinger viser hvor lidt (og hvor meget) forfærdelig lossy encoding kan være.
Har du et link - hvis man ikke bare vil tage dit ord for det eller hvis andre skulle have en interesse i at læse artiklen?
Raskolnikov skrev:Jeg synes i hvert fald sagtens at man kan høre når noget er komprimeret. Tag f.eks. den nyeste med Queens of the stone age. Der er dælme ikke meget dynamik.
Du må jo sondre mellem begreberne. Det ZIG taler om er lossy enkodning og det du taler om dynamisk komprimering. Tingene har teknisk set intet med hinanden at gøre. Lossy enkodning til eksempelvis Mp3 er en algoritmisk proces, hvorved der dels smides noget information væk og den resterende information kompaktes.
Niklasthedolphine skrev:Forhold Jer nu til de faktuelle og tidligere nævnte parametre som kan have destruktiv indvirkning på lydkvaliteten.
Jeg vil give dig ret. Det er et forholdsvis snævert teknisk emne vi diskutere i denne tråd og derfor er indlæg, som forholder sig konkret til emnet også af større relevans en højtflyvende filosofiske tankeeksperimenter.
arsenix skrev:Hvis ikke det er at sætte lydkvalitet og musik op som modsætninger hvad er det så ?
Det var et forsøg på at beskrive markedet for musikindspilninger.
vellyd2 skrev:Jeg vil tro, du har overfortolket, hvad Zerocool mente. For mente han egentlig ikke blot, at der altid kan være en fare for, at hifi entusiaster lader sig selv og sit anlæg udvikle sig henimod en hysteritilstand, hvor kun ganske få indspilninger kan tåles af både entuasiasten og setup'et?
Det vælger jeg at tro. Og deri giver jeg ham faktisk ret.Been there. Og er lykkelig videre...
Det er den helt korrekte forståelse af mit indlæg og det glæder mig, at i hvert fald én har fanget den
Det meste af det musik jeg køber, synes jeg selv er af en særdeles god kvalitet musikalsk, men må indrømme af en uhyr dårlig kvalitet rent indspilnings- og redigeringsmæssigt. Købene foretager jeg for musikkens skyld og ikke for at pleje mit Haj-Faj-ego.
Herudover køber jeg også noget musik primært for kvaliteten af de indspilnings- og redigeringsmæssige kvaliteter. Det gør jeg fordi jeg er en HiFi-entusiast og for at pleje mit haj-faj-ego.
Fra tid til anden finder jeg udgivelser, som jeg mener har både en god musikalsk, indspilningsmæssig- og redigeringsmæssig kvalitet, men som konsekvens af at under 1 promille af alle udgivelser er under et tåleligt indspilningsmæssig- og redigeringsmæssigts niveau, sker det selvfølgeligt uhyr sjældent.