Karsten Sømand skrev:Ducati skrev:Diamagnetic skrev:Jamen det er vel bare en opfordring til at OGSÅ lave Matrix for optimal dæmpning af den reflekterede lyd.
Ja, enig.
Personligt vil jeg dog foretrække, at man kvæler mest muligt af den reflekterede lyd med diffusion, tapered line eller lignende, og så tager resten af reflektionerne med dæmpemateriale. Eksempelvis synes jeg den matrix B&W lavede i gamle dage med masser af små rum med masser af dæmpemateriale i var alt for tæt/overdæmpet hvilket jeg synes kan give kompression...
Jeg tror grundlæggende at Ducati, Diamagnetic, Lydkaj og undertegnede (+ flere?) er enige. Dog tror jeg at vi delvist kommer til at tale lidt forbi hinanden.
Som diamagneten skriver, så er et matrix-kabinet rigtigt godt til at dæmpe for den bagudstrålede lyd. Det er jo et skridt i den rigtige retning. Jeg er dog også enig i, at "overdæmpede" kabinetter ikke er optimalt.
Et matrixkabinet er ikke nødvendigvis en forudsætning for optimal lyd - matrix´en skal opbygges på en hensigtsmæssig måde. Jeg mener, at der skal være "matrix-celler", som er store (ja, der skal være et pænt hul kun med "løst" dæmpemateriale i) umiddelbart bagved enhederne, og at cellerne så skal gøres mindre bagved de store celler. På den måde vil man ikke umiddelbart risikere at "overdæmpe" kabinettet. Men, man skal jo også huske på hvor meget dæmpemateriale man putter ind i kabinettet.
Når det så er sagt, så tror jeg at man nemt får en for "tam" lyd, hvis man bruger et for lille kabinet, som bliver dæmpet med for meget dæmpemateriale. Med andre ord, så tror jeg ikke at det er korrekt at sige, at et matrix-kabinet per definition giver en for stor dæmpning - der er flere faktorer, som spiller ind. Jeg har ikke belæg for at vurdere det, men det er da tænkeligt at f. eks. B&W´s højttalere med matrix-kabinet godt kunne tænkes at være i underkanten rent volumenmæssigt (Q-værdi).
I denne tråd er der flere glimrende forslag til dæmpning af et kabinet. Jeg tror rent faktisk at de fleste er "lige gode". OK, det kan de jo principielt ikke være, men forstå mig ret - i hvert fald i forhold til kommercielle løsninger. Det gælder om at fjerne de forskellige kabinetmaterialers lydbidrag. Her er det en kendt sag, at man opnår glimrende dæmpeegenskaber, hvis man samtidig bruger flere forskellige materialer med forskellig massefylde og viskositet.
Set fra min side, så gælder det (simplificeret) om at dæmpe kabinettet, så der ikke opstår resonanser og stående bølger internt i kabinettet. Samtidig gælder det om at dæmpe lydbølgerne i kabinettet, så de ikke får de "eksterne" dele af kabinettet til at vibrere (udsende uønsket lyd). Med eksterne dele mener jeg de de dele af kabinettet, som er i direkte kontakt med rummet - altså den del af kabinettet, som oftest har finish.
Kan man dæmpe internt, reducerer man de negative bidrag til bagsiden af membranerne, og kan man dæmpe de "eksterne" dele af kabinettet har man reduceret kabinettets evne til selv at "spille med". Et kabinet, som "spiller med" er naturligvis uønsket.
En meget effektiv måde at dæmpe et kabinets evne til at "spille med" samt til at reflektere lyd (ligeledes uønsket) er at beklæde hele kabinettet med ca. 5-10 mm filt. Filt har fremragende akustiske og dæmpende egenskaber. Det betyder, at kabinettetets egenlyd har meget svært ved at trænge igennem filten, og at den (uundgåelige) reflekterede lyd fra en spillende højttaler ligeledes vil blive dæmpet ganske betragteligt. Bemærk venligst, at jeg her ikke taler om en kommerciel, designmæssig løsning
Sååå, der er mange faktorer at tage hensyn til. Uanset om man benytter matrix-kabinet eller en anden form for dæmpet kabinet, så tror jeg ikke at man "slipper for" at fintrimme lyden ved at tilføre / fjerne dæmpemateriale indtil højttaleren lyder / måler så godt, som det er muligt. Sådan gælder det vel for det meste indenfor HiFi.
Er i øvrigt enig med André´s "ringbindsanalogi"
.
Venlig hilsen
Karsten