ulrikmm skrev:Hej Karsten - når vi taler om r i g t i g gode HT, så er det vel full-range vi taler om, ikke? Altså noget med at kunne give krop på de dybe baspedaler i et orgel, de store pauker, den helt dybe el eller gulvbas, dybbasambience/atmosfære på 2-mikrofonoptagelser. Eller har jeg misforstået noget? Alle der praler med referencesystemer har vel den slags stående...
Er det mig, du tror vil have pumpet bas? Eller er det nogen andre du skyder noget i skoene? Der er tale om musik, der er meget svær at gengive uden at det hele sejler. Det er det, der er det fede ved Trentemøller, at der skal faktisk være styr på det meste, for at det rigtig fungerer. Med en selvkørende bas bliver det helt ukontrolleret at høre på, med en uopløst eller støjende diskant forsvinder ambience.
Take the Trentemøller challenge! (og find de stående bølger i dit lytterum og resonanser i vinduer, døre, paneler osv. som tilgift!) Det er pladerne nemlig i særklasse gode til at afsløre.
Mvh Ulrikmm
Hej Ulrik,
Nej, jeg skyder dig ikke noget i skoene. Når vi i "min verden" taler full-range, så er der ikke ret mange der har det. Medtager vi alle mulige subwoofere osv., så har flertallet af familien DK pludselig full-range systemer (???).
Som jeg skrev, så kender jeg ikke så meget til Trente Møller, så bær over med mig hvad det angår. Jeg vil dog tillade mig at holde fast i, at du stadig ikke kan bruge elektronisk musik til at trimme et anlæg optimalt op med. Når først HT-systemet / anlægget er trimmet "optimalt" op, så SKAL det også kunne gengive Trente Møller, Kraftwerk osv. ordentligt uden svagheder.
Jeg kan informere dig om, at jeg ofte hygger mig med mine børn, og laver sjov, når jeg sætter Kraftwerk på. Mine højttalere kan gengive ekstremt dybt og rent, men det er en helt anden snak.
Du har ret i at de dybeste oktaver godt kan få inventaret til at "røre på sig" på matriklen. Problemer med stående bølger osv. har jeg ikke ret meget af (heldigvis), men det er en helt anden snak.
Venlig julehilsen - og god juleaften.
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.