Slava, jeg håber du henad vil fortælle lidt om dine ”historiske” plader. Concertgebouw æsken ser alfor fristende ud.
Mig og ”historiske”
Jeg er dårlig samler, jeg spreder mig og går ofte af forskellige stier på en gang. Sommetider er ønsket jeg at få nogle komponister dækket ind med lidt mere end det væsentligste, i næste øjeblik fanger Fricsay – uhh jeg har for lidt. Jeg kan heller ikke holde mig fra jazz og rock og især nostalgi.
Jeg har en lille pæn stak historisk, men burde have og ville gerne have mere. Jeg har dog valgt det lidt fra for ikke at komme ind i en uoverskuelig samlestime, men dette valg skyldes også et ønske om at kunne følge lidt med nutiden.
Hvad komponeres der af musik i dag, og hvordan spiller man musik i dag. Specielt det første – musik af i dag. Hvordan opfatter en åndelig kunstnersjæl sig selv og verdens kvaler – som jeg jo også oplever, og hvordan udmøntes det. Vi ved jo hvor længe ”god musik” er om at slå an – en udfordring for mig at prøve i det mindste at høre det. Tænk hvis jeg havde levet i Wien for godt 100 år siden og ikke havde hørt Mahler dirigere andres og egen musik.
Men jeg er meget interesseret i historie, så når du orker og har lyst!
Et intermezzo: i dag har jeg hørt Patti Smiths album Twelwe, 12 store numre fra rockens guldalder, det sendte mig ud i en lille tankerække. Ingen beklagelser over hendes coverwork, meenæææ der er ikke de kanter, drive og energi som originalerne. Samme tanke opstår når jeg plukker i min Fricsay æske – historisk ja – men det er knappere, mere rytmisk og meget mere drive end når værkerne spilles i dag. Den politiske korrekthed har sat sine spor – mindre farlighed, mindre at rystes over, mindre at lære – men mere velfærsfedfølelse, hvor har vi det godt når vi pleases ?1?! eller er det bare mig....
![Wink :wink:](images/smilies/icon_wink.gif)
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.