David skrev:Thomas,
Hvem siger, at et produkt, der koster $100 i USA, skal koste $100 + fragt, told og moms i DK? Det prøver alle importører og forhandlere at bilde forbrugerne ind, men takket være internettet, går det op for flere og flere, at det ikke nødvendigvis behøver at være tilfældet.
Man kunne jo satse på en lavere dækningsgrad og forsøge at nærme sig priserne i USA - jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre?
De fleste forhandlere i dag, kører jo præcis med den samme forretningsmodel, som du nævner - at man både er importør og forhandler. Vælger man så samtidig at holde kapacitetsomkostningerne lave, eller afpasser dem til omsætningen, kan man nærme sig USA-priser og samtidig tjene fornuftigt. Det er da den model, jeg ville bruge, hvis jeg skulle importere noget i dag. De gange, jeg har fundet et produkt, som jeg synes er pengene værd, og derfor har overvejet at importere det, har jeg ikke kunnet få den export pris, jeg havde håbet på, så derfor har jeg meldt pas uanset hvor godt produktet har været. Jeg vil ikke lægge mine omkostninger over på kunderne, så hellere begrænse omkostningerne og gøre forretningen konkurrencedygtig. Altså, hvis jeg skulle være forhandler - det er jeg ikke...
Det er grådigheden, der er problemet. Jeg har tit hørt på forhandlere sige "er du klar over, hvad den koster i indkøb, og hvad jeg har af udgifter?". Denne smøre efterfulgt af den kvalmende klynke-offer-socialisme-smøre "Jeg har vel også ret til en rød bøf i ny og næ?" *snøft*
Ja, jeg ved godt hvad den koster i indkøb, men hvorfor er det kundens problem, at du har valgt en forretningsmodel, der tvinger dig til, at have høje priser, da du har en masse selvvalgte kapacitetsomkostninger, som du er nød til at tørre af på kunden i form af højere priser, og derved svækker din forretnings konkurrencedygtighed?
Der er en håndfuld dygtige forhandlere, som deler avancen med kunderne, da de har sat sig i en forretningsmodel, som ikke har de store kapacitetsomkostninger, og hvis de samtidig er både importør og forhandler, har de jo typisk 2 x 30% fortjeneste at dele med kunden.
Mange kunder ved hvad de vil have og mange gange tager disse forhandlere varer hjem på opfordring fra kunderne.
Eksempel:
Kunde: "kan du ikke skaffe den forstærker hjem til mig, der er ingen dansk forhandler?"
Forhandler: "det kigger jeg på."
Senere samme dag: (ja, vil jeg have en forstærker, ville jeg have den i går! Det er NU jeg er klar til at flå muldvarpen op af lommen - ikke i morgen)
Forhandler: "Hej. Jeg kan skaffe den hjem til dig for 35.000,-, og jeg kan have den hjemme om 3 uger."
Kunden: "Uha, det er en fin pris! Vildledende udsalgspris er 55.000,-, så den er hermed bestilt - skriv når du har den hjemme, så afhenter jeg.
Alternativt svar fra kunden:
Kunde: "Kan det laves billiigere - jeg havde håbet på 30.000,-?"
Forhandler: "Så er der ikke meget til mig, jeg skal jo også lægge pengene ud. Indkøbsprisen er 20.000,- + moms, så du får faktisk en større del af fortjenesten end mig. Betaler du halvdelen forud og vil vente længere tid på levering (Surface i stedet for Air), kan vi sige 33.000,-?"
Kunde: "Det er en deal!"
, eller:
Kunde: "ah, jeg gider ikke vente - vi siger 35.000,- og air mail"
Samtidig foregår alt dette typisk på mail, hvorfor ovennævnte korrespondance kan bruges retsmæssigt, hvis kunden ikke afhenter varen ved hjemkomst.
Altså kræver ovennævnte ikke meget tid, og der er stadig en fin fortjeneste at hente for forhandleren. Det er ren win-win
jamen, hvis det kan betale sig, vil jeg da også købe bil i USA. Så hvis jeg var på M3 Coupe-jagt, ville jeg da overveje at købe i USA - det er jo ca. halv pris før afgift... Jeg kører i forvejen langt, når jeg skal til mekanikeren og får ca. den halve timepris i forhold til de lokale, og jeg har ikke fornemmelsen af, at jeg får dårligere service eller dårligere mekanikere trods prisen - tværtimod... Det er samme model, som ved hifi-indkøb - her kan det bare ikke betale sig at køre til USA, og det er ikke billigere at køre til Tyskland længere og få lavet bil - ikke længere i hvert fald...
En hurtig forespørgsel her til morgen på en 4-hjulssporing, gav priser fra 700-1500 kr. Vejle var billigt, da prisen var inkl. moms og arbejdsløn. Prisen på 1500 kr var ex. moms og arbejdsløn. Så gæt, hvor jeg skal have bilen sporet? Sidst, jeg fik det gjort det lokalt, kom jeg af med 1000,- til trods for en prisoplysning på 499,-. Der stod bare ikke noget om, at det var plus moms og arbejdsløn. Jeg kan sige, at efter bilen var kørt ind, tog det ca. 10 minutter, så kørte jeg igen. Til trods for de 10 minutter, blev jeg bon'et for en halv time. Jeg brokkede mig, men betalte, da jeg jo bare kunne have forhørt mig nærmere inden tidsbestilling. Sporingen var rigtig fin, men der kommer jeg sjovt nok ikke mere...
Konkurrence er sundt og det er lavkonjunkturer også...
Thomas Sillesen skrev:Næe, mere en konstatering.
Der er nu stor forskel på priser i DK, og andre lande. Det er ikke noget tilfælde der findes grænsehandel...
En bil som den BMW der blev nævnt før, (M3 Coupe) koster i USA 57.850,-USD, dvs DKR 288.500,-
I danmark koster den uden afgifter 539.500,-
Forskellen er så at i USA er den spækket med udstyr fra start af
OG at man har transporteret den over dammen, istedet for 800km fra sydtyskland til Danmark...
USA som marked, er på størrelse med hele europa. Stordrift betyder derfor en masse, der er også forskel på Bilka, og kiosken rundt om hjørnet.
Til sammenligning sælges der mere hifi i Hamburg området end i hele Danmark...
Så jo, skal man matche udlandets priser herhjemme, må der en struktur ændring til, eller man vil se det som sker mere og mere, at producenterne har ca samme pris over hele verden som en fast politik.
Selvom us er stor så skal du ikke tror de sælger mere end i EU.
Langtfra.
Problemet ved mange mærker i us er at de ikke vil give impotør udenfor us bedere priser end til deres lokale dealer.
Jeg har forslået nogle af de mærker jeg har at de skal fyre alle impotør i eu, og en skal styrer det hele herover, de skal så lave et selskab i eu, hvor de sælger deres vare til de forskelige shops på den måde sparre de import told og en del på fragt.
Problemet er at indenfor dettte område der tænker man ikke nyt , mange af de high-end mærker er styret af nogle gammel fjolser, de skal bare have et spark i røven, nyt blod skal ind.
jensen skrev:Thomas Sillesen skrev:Næe, mere en konstatering.
Der er nu stor forskel på priser i DK, og andre lande. Det er ikke noget tilfælde der findes grænsehandel...
En bil som den BMW der blev nævnt før, (M3 Coupe) koster i USA 57.850,-USD, dvs DKR 288.500,-
I danmark koster den uden afgifter 539.500,-
Forskellen er så at i USA er den spækket med udstyr fra start af
OG at man har transporteret den over dammen, istedet for 800km fra sydtyskland til Danmark...
USA som marked, er på størrelse med hele europa. Stordrift betyder derfor en masse, der er også forskel på Bilka, og kiosken rundt om hjørnet.
Til sammenligning sælges der mere hifi i Hamburg området end i hele Danmark...
Så jo, skal man matche udlandets priser herhjemme, må der en struktur ændring til, eller man vil se det som sker mere og mere, at producenterne har ca samme pris over hele verden som en fast politik.Selvom us er stor så skal du ikke tror de sælger mere end i EU.
Langtfra.
Problemet ved mange mærker i us er at de ikke vil give impotør udenfor us bedere priser end til deres lokale dealer.
Jeg har forslået nogle af de mærker jeg har at de skal fyre alle impotør i eu, og en skal styrer det hele herover, de skal så lave et selskab i eu, hvor de sælger deres vare til de forskelige shops på den måde sparre de import told og en del på fragt.
Problemet er at indenfor dettte område der tænker man ikke nyt , mange af de high-end mærker er styret af nogle gammel fjolser, de skal bare have et spark i røven, nyt blod skal ind.
David skrev:<DIV> </DIV><DIV>Helt enig, René - kanon indlæg!</DIV>jensen skrev:</P><P>Selvom us er stor så skal du ikke tror de sælger mere end i EU.</P><P>Langtfra.</P><P>Problemet ved mange mærker i us er at de ikke vil give impotør udenfor us bedere priser end til deres lokale dealer.</P><P>Jeg har forslået nogle af de mærker jeg har at de skal fyre alle impotør i eu, og en skal styrer det hele herover, de skal så lave et selskab i eu, hvor de sælger deres vare til de forskelige shops på den måde sparre de import told og en del på fragt.</P><P>Problemet er at indenfor dettte område der tænker man ikke nyt , mange af de high-end mærker er styret af nogle gammel fjolser, de skal bare have et spark i røven, nyt blod skal ind.</P><P> </P><DIV></DIV><DIV></DIV>Thomas Sillesen skrev:Næe, mere en konstatering.
Der er nu stor forskel på priser i DK, og andre lande. Det er ikke noget tilfælde der findes grænsehandel...
En bil som den BMW der blev nævnt før, (M3 Coupe) koster i USA 57.850,-USD, dvs DKR 288.500,-
I danmark koster den uden afgifter 539.500,-
Forskellen er så at i USA er den spækket med udstyr fra start af
OG at man har transporteret den over dammen, istedet for 800km fra sydtyskland til Danmark...
USA som marked, er på størrelse med hele europa. Stordrift betyder derfor en masse, der er også forskel på Bilka, og kiosken rundt om hjørnet.
Til sammenligning sælges der mere hifi i Hamburg området end i hele Danmark...
Så jo, skal man matche udlandets priser herhjemme, må der en struktur ændring til, eller man vil se det som sker mere og mere, at producenterne har ca samme pris over hele verden som en fast politik.<DIV></DIV><P>
DELL_FAN skrev:Til Andre Jensen:
Alt hvad du skriver, er i retningen af at priserne på hifi for alt i verden ikke skal ned. Har du samme holdning til priser på alt muligt andet, som eks mælk, brød, benzin osv? Eller skal vi bare se din holdning til hifi priser, som en naturlig følge af at du selv er branchemedlem?
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst