Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvilken klassisk musik, lytter du til

Alt om musikindspilninger.

Indlægaf Slava » ons sep 09, 2009 10:00

Tak til SES for at holde liv i tråden. Jeg har sat den danske Ring på ønskelisten!
Slava
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 279
Tilmeldt: tors jun 28, 2007 06:52

Indlægaf SES. » lør sep 12, 2009 19:47

Lidt klip fra Lebrechts hotte anbefaling....

Bruckner’s third symphony is of greater importance than commonly realised. Sabotaged by the Vienna Philharmonic on first performance in 1877, the audience fled and there were just two students left clapping at the end, one of whom was Gustav Mahler.

For the 17 year-old Mahler, this tributary Wagner Symphony taught him, among other things, how to write a big Adagio. Bruckner’s third, insufficiently heard, is a gateway to the musical future – an Eroica, of sorts.

Mariss Jansons’ live performance in Amsterdam is captivating from the start, the tempi arresting and the sound magniloquent, with silences so daring that only an orchestra on the top of its confidence would attempt them. The fervency is proselytic, as if determined to convert ten thousand Bruckner sceptics in five minutes short of an hour, but Jansons’ phrasing is so congenial you never feel he is trying to sell you anything.

I cannot recall any performance on record – Böhm, Barenboim, Tintner – that comes close.

Han fortæller kun kort om den 4, og sammenligner kun med Walter og Furtwängler.

Man hvad skal man dog også skrive om denne dobbelt CD/SACD?

Kort og godt: Køb eller stjæl den hurtigst muligt. Det er orkesterspil i den syvende himmel, fremragende dirigeret., og nå ja ... Bruckners symfonier er uimodståelige i de rigtige hænder.


To treasure forever.


mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Slava » ons sep 16, 2009 16:50



Bachs Goldbergvariationer spillet af Glenn Gould i superkvalitet anno 2006? Hvordan kan det være?

Denne sacd fra Zenph er et forsøg på at genskabe (de bruger selv ordet "re-performance") Glenn Goulds originale 1955-indspilning, som jo hidtil kun har eksisteret i en halvskidt mono-optagelse. Der altså ikke tale om en restaurering, men simpelthen en helt ny indspilning, som i fortolkning skulle være identisk med den oprindelige  - blot indspillet i meget bedre kvalitet!

Til denne indspilning har man brugt et fornemt selvspillende Yamaha flygel, Yamaha Disklavier Pro, som er et stort flygel af rigtig koncertstandard. For at kunne realisere den oprindelige indspilning har man videreudviklet den gængse MIDI-software, så den har fået langt større detaljeringsgrad (mange flere niveauer for anslagshastighed, tonelængde, pedalbrug osv.).

Og vigtigst af alt har man computeranalyseret Glenn Goulds originale indspilning og omsat den til data. Hvor stort et arbejde man har lagt i projektet, understreges af, at man har fået produceren af det originale 1955-album, Steve Epstein, til at overvåge projektet. Han har lyttet til nøje til Glenn Goulds indspilning og noteret sig alle Glenn Goulds mærkværdigheder - og markeret disse i partituret - så man har kunnet få det hele med over i den genskabte indspilning. Man har endda haft fat i Glenn Goulds egen klaverstemmer for at få stemt Yamaha flyglet så tæt op ad Goulds instrument som overhovedet muligt!

Indspilningen er lavet simultant i 5 kanals-surround og som en kunsthoved-stereooptagelse. Lydkvaliteten er fremragende, og selvsagt en hel del bedre end den mere end 50 år gamle originalindspilning.



Jeg foretrækker i øvrigt 5-kanalsoptagelsen. Kunsthovede-teknikken er interessant, men jeg synes ikke, den er optimal til klaveroptagelser. Kunsthovedet er placeret ret tæt ved flygelet, og da et sådant koncertflygel er stort og buldrer meget både fra strenge, bund, sider osv., får man ikke rigtig glæde af kunsthovedets største egenskab, nemlig at kunne retnings- og dybdebestemme lyden. Denne optageteknik bør være bedre til små akustiske kammerensembler eller kammerkor? Kunsthovedoptagelsen lyder forresten mere rumlig ("reverbant"?) end 5-kanals optagelsen. Det er dog et meget sjovt eksperiment, og jeg er glad for at have fået mulighed for at lytte til en SACD-kunsthovedoptagelse (med hovedtelefonerne forstås, for det er sådan, man helst skal lytte til kunsthoved-optagelser).

Hvad så med den "musikalske" genskabelse? Lyder det som Glenn Gould? Kan man høre, at det dybest set blot er et (forfinet) MIDI-instrument, som leverer musikken?
Purister vil måske vrænge ad denne indspilning og kalde den blasfemi. Dette er jo ikke "rigtig" musik, som skabes af en musiker, men blot programmerede digitale data, som udføres af en robot (selvspillende klaver). Men jeg må tilstå, at det rent musikalsk i en næsten ufattelig grad minder om Goulds originale indspilning. Og selv om jeg har over 1000 cd-skiver og LP'er med soloklavermusik i samlingen, og lytter utrolig meget til netop soloklavermusik, må jeg indrømme, at denne indspilning lyder som om en rigtig musiker spiller.

Selvfølgelig kan man feje dette projekt til side som spekulativt og overflødigt, for hvis man er rigtig musikinteresseret, bør man kunne finde glæde ved Goulds originale indspilning uanset dens lydkvalitet. Men jeg synes alligevel, der er er spændende muligheder i denne teknik. Jeg gad fx godt få nogle af Rachmaninovs gamle soloindspilninger i SACD-kvalitet! Eller gamle Cortot- eller Horowitz-indspilninger.

"Glenn Gould" SACD'en kan fås ret billigt. Jeg gav ca. 40 kr. hos amazon.uk, men har set den endnu billigere. Nægter man at lytte til en "robot" spille musik, men foretrækker den rigtige Gould, indspillede han værket igen 1982 i stereo - en indspilning som mange nok foretrækker frem for hans 1955-indspilning.

Producer Steve Epstein om Zenph-projektet:
http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=2975

En anmeldelse:
http://www.audaud.com/article.php?ArticleID=2576
Slava
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 279
Tilmeldt: tors jun 28, 2007 06:52

Indlægaf SES. » tors nov 19, 2009 16:09

Først en stærkt forsinket tak til Slava for ovennævnte indlæg.

Et lille fremstød for to unge musikere hvis musikfremførelser går lige i mit hjerte.

Violinisten: Isabelle Faust
Pianisten: Alexander Melnikov

På Harmonia Mundi får de lov at udfolde sig, og den dygtige chef for HM sætter dem ofte sammen med store resultater. Senest i Beethovens violinsonater hvor de nogles ører er oppe at matche Oistrakh/Oborin. Dertil kan lægges en smuk Brahms skive og en HELT uundværlig Schubert CD, etc....


4cd + DVD til fin pris hos MDT





Selvfølgelig kan man også finde dem hver for sig solister.

Faust:
2 cd'er med Bartok sonater

Dvorak violinkoncert


Beethoven violinkoncert


+ Jolivet, Martinu, Chausson, Feldmann og andre ”nye” komponister.

Melnikov:
Scriabin


Rachmaninov


Jeg anbefaler at man hører de to sammen og hver for sig. Og holder øje med om de skulle komme forbi det lille land med det endnu mindre K.

:lol:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre nov 20, 2009 21:59

Med 3 fine udgaver af Dvoraks ukendte men rigtig gode klaverkoncert på hylden, er det svært at finde finde plads til denne udgave. Men jeg håber den frister andre



ANTONIN DVORÁK
Piano Concerto; Poetic Tone-Pictures Nos. 1, 3, 8, 6, & 12
Vassily Primakov (piano)

Odense Symphony Orchestra, Justin Brown

Bridge- 9309(CD)
Reference Recording - Firkusny/Neumann (RCA); This One

Classicstoday giver den fuld skrue på 10/10 og giver den ref. Status. Jeg kan bekræfte at Odenseanerne har et fremragende orkester.

Jeg ender nok med et køb selvom Richter, Aimard og Frantz også gør det eminent.

This is one terrific performance of Dvorák's sadly neglected and underrated Piano Concerto, and it's so different from anything else available that it really does offer a fresh view of the work. For the record, Primakov sticks mostly to Dvorák's original text, to his credit. Much has been made of the work's obvious debt to Beethoven and Mozart, and of the awkwardness of the somewhat clunky (but purposeful) piano writing. Accordingly, the best performances tend to give the piece a certain classical crispness combined with a touch of emotional reserve in the more lyrical passages. In other words, it gets played sort of like Brahms for lack of any obvious alternative.
Primakov, on the other hand, evidently views the music more like Tchaikovsky or Rachmaninov, with plenty of Slavic soul, and guess what? It works fabulously. In the second subjects of the first movement and finale (that wonderful, "stranger in paradise" theme) Primakov brings the tempos nearly to a standstill, but his playing is so beautiful, and so captivatingly inflected, that the music never falls apart. Indeed, allowing the music's occasionally episodic nature its due makes the piece sound even more spontaneous, and therefore coherent, than by imposing on it a "classical" strictness that Dvorák likely never intended, and that often comes across as mere rigidity. And it goes without saying, given the approach, that the quick music has plenty of excitement and no mean degree of virtuoso thrills.
The other thing that makes this performance special is the outstanding contribution of Justin Brown and the Odense orchestra. Certainly this must be the finest accompaniment this concerto has yet received, full of color, transparency, fire, and (in the slow movement especially) sensitivity. Perfect balances and ideally natural engineering bathe the performance in a warmly sonorous glow. As a bonus, Primakov offers similarly sympathetic and characterful readings of a 30-minute chunk of the Poetic Tone-Pictures, once again making us wonder that this lovely music remains the province of Dvorák specialists. "At the Old Castle" and "At a Hero's Grave" show Dvorák flirting with impressionism a couple of decades early, and with great success. A magnificent release, surprising in the best possible way.
--David Hurwitz
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Jan Eskildsen » man nov 23, 2009 13:17

Tak for påmindelsen, jeg skal da også have fat i den ring.
Hvordan handler man med MDT ?
8)
"There's no substitute for experience"
Jan Eskildsen
Profil Lukket
 
Indlæg: 254
Tilmeldt: man sep 04, 2006 14:59
Geografisk sted: DK

Indlægaf Jan Eskildsen » man nov 23, 2009 13:18

Nå undskyld, Copenhagen Ring, mente jeg jo.
:oops:
"There's no substitute for experience"
Jan Eskildsen
Profil Lukket
 
Indlæg: 254
Tilmeldt: man sep 04, 2006 14:59
Geografisk sted: DK

Indlægaf SES. » man nov 23, 2009 17:22

Jan Eskildsen skrev:Tak for påmindelsen, jeg skal da også have fat i den ring.
Hvordan handler man med MDT ?8)


MDT har almindelig nethandel med betaling via kort. De har extra sikkerhed omkring betaling.
Det er altfor nemt (siger wifi) at fylde kurven op.

De har glimrende oversigter over award skiver og i særdeleshed over gode tilbud. Dertil en ønskelistefunktion så man notere købskandidater og købe når mærket er på tilbud.

Copenhagen Ring er Wagners gennembrud hos mig. Godt tænkt og godt udført. Årets bedste DVD hos Gramophone.

mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Jan Eskildsen » man nov 23, 2009 17:29

@SES

Tak, det er denneher formentlig:

Product Code: 0743264
WAGNER The Copenhagen Ring. Royal Danish Opera. Production by Kasper Bech Holten. Decca 7DVDs
DVD-Video / Decca DVD
     
AWARDS
Gramophone Awards Finalist - October 2009
Gramophone DVD of the Month - April 2009

8)
"There's no substitute for experience"
Jan Eskildsen
Profil Lukket
 
Indlæg: 254
Tilmeldt: man sep 04, 2006 14:59
Geografisk sted: DK

Indlægaf SES. » man nov 23, 2009 17:35

Jan Eskildsen skrev:@SES

Tak, det er denneher formentlig:

Product Code: 0743264
WAGNER The Copenhagen Ring. Royal Danish Opera. Production by Kasper Bech Holten. Decca 7DVDs
DVD-Video / Decca DVD
     
AWARDS
Gramophone Awards Finalist - October 2009
Gramophone DVD of the Month - April 2009

8)


Nemlig!
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » man nov 23, 2009 19:53

Lidt om ”Copenhagen Ring” og filmen ”House of Sand and Fog”.

Den måde Holten ser Wagners Ring på – og derpå gennemfører konsekvent, kan sammenlignes med  filmen House of Sand and Fog.

Konkvenser af beslutninger udelukkende taget af mænd på mænds præmisser, garneret af kvinder der til tider spiller lidt med af uvidenhed eller hævnfølelser, men hvis løsninger af mere humanistisk bærekraft barsk afvises. Dette er ikke til diskussion, og slet ikke med kvinder.

Katastrofe og undergang venter uundgåeligt, sommetider venter helten næsten utålmodig på sin undergang. Men bestemme vil man også hvis konsekvensen er undergang og katastrofe for sig selv og dem man elsker højest.





Det bliver næppe sidste kunstneriske udspil om denne macho magtanvendelse, den er jo fuld gang i lignende realities rundt om i landet og verden.

Uomgængelig at man må se og høre disse to kunstværker.
:wink:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre nov 27, 2009 09:37



Et skønt orkester, til tider verdens bedste kor, stjernesolister med Barbara Bonney i spidsen, den fine tenor Rolfe Johnsson og ikke mindst Andreas Schmidt. så der lagt op til en dag i Gardiners tegn.

Haydn sørger at solen skinner gennem de regntunge skyer.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Jan Eskildsen » lør nov 28, 2009 16:23

Desværre kan jeg ikke det med billeder, men jeg vil anbefale Morten Zeuthens udgave af Bach's celllosonater, det er en af de bedste udgaver af den musik.
Man kan tydeligt høre harpiksen rasle af buen, når han gnider den henover strengene.
"There's no substitute for experience"
Jan Eskildsen
Profil Lukket
 
Indlæg: 254
Tilmeldt: man sep 04, 2006 14:59
Geografisk sted: DK

Indlægaf SES. » lør nov 28, 2009 18:52

Jan Eskildsen skrev:Desværre kan jeg ikke det med billeder, men jeg vil anbefale Morten Zeuthens udgave af Bach's celllosonater, det er en af de bedste udgaver af den musik.
Man kan tydeligt høre harpiksen rasle af buen, når han gnider den henover strengene.


Enig. Og prisen er normalt så lav at det er uanstændigt!
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre dec 04, 2009 21:35

Så gør han det igen, Fjerner gulvtæppet under mig, undergraver min selvbeherskelse, og får mig til at lytte. Varm gåsehud til Schuberts til smukke innovative rejse, dans og gulvtramp til Bartoks landmusik, og rystende frysende hudflager løsner sig til Prokofievs rystende sonate fra Skt. Petersborg. Nazisternes bomber hyler i gaderne, NVKD'ernes henrettelser og terror mod dem der skal modstå nazisterne.

Første CD fra julegavepakken til mig selv. Mere følger hvis jeg kan løsrive mig.



SVIATOSLAV RICHTER
SCHUBERT: Piano Sonata in C minor, D958
BARTÓK: Fifteen Hungarian Peasant Songs
SZYMANOWSKI: Two pieces from ‘Masques’, Op. 34
PROKOFIEV: Sonata No. 7 in B flat major, Op. 83
Sviatoslav Richter - piano
Recorded: Royal Festival Hall, London, 7 December 1970
A much sought-after and rare recital of the great Sviatoslav Richter featuring unusual repertoire - Szymanowski and Bartok.
Richter gave the premiere of the Prokofiev Sonata No. 7 'Stalingrad' in 1943. It is a tour de force and shows off Richter's incomparable technique and power. Richter also gave premieres of Prokofiev's Sonata No. 6 and No. 9 and remained a close friend of the composer during his lifetime.
Richter was perhaps the first great pianist to promote the Schubert sonatas and recorded all of them including the incomplete ones (with the curious omission of the A major D959). He was also credited with raising their profile to that accorded to Beethoven and Mozart.
Recorded at a packed Royal Festival Hall In 1970 when Richter was at the height of his powers and fame.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.