sorthvid skrev:
Jeg ved mit anlæg kan gengive og vise homogenitet, nuancering og koncertoplevelse. Men jeg oplever det kun ved rigtig gode optagelser. Og så vil jeg da lige sige at det ER en voldsom tilsnigelse at tro man med et husmandsanlæg kan komme i koncertsalen - det er en floskel der vil noget.
:lol:
Det har du faktisk ret i.
Det kræver også et rum der er velegnet til musiklytning.
Mascagni skrev:Kanon tråd Shras!
I min musiklytning bliver jeg mere og mere optaget af at fornemme mikro-dynamikken. Altså de små udsving styrkemæssigt i stemmen og ved instrumenterne. De dynamiske forløb i et musikstykke er vigtigt element i selve musikformidlingen, musikernes kommunikation med tilhørerne - og det er derfor vigtigt for mig at et anlæg også skal kunne gengive dette. Jeg er umiddelbart af den opfattelse at netop denne egenskab primært skal findes i forstærker-delen... såfremt den er eksisterende.
miju skrev:Dette opnår jeg bedst når blandtandet frekvensgangen på højtaleren er liniær (eller såliniær som nu muligt) først DA! er der ikke noget der stikker mig i ørene eller om man så kan sige gør opmærksom på sig selv ved sit fravær.Og over for dette er mit øre ganske følsomt, det kan godt være at jeg kan finde en højtaler der ikke er liniær ganske besnærende at lytte på, men i længden vil et og andet i det eller de uliniære område(r) "stikke" mig i øret og forstyre min musik nydelse og fremtvinge den der "hifi lytning" hvor man sidder og lytter parametre fremfor musikken. (der er da også andet end frekvensgangen (der primært styre klang balancen, samt over eller under betoning af frekvensafsnit og toner) der ved at ikke være optimal kan forstyre, manglende opløsning, og detaljering eller dynamik, ukontroleret bund, forvrængning og støj, fase problemer, dårligt eller mangelfuldt perspektiv, uro i lydbilledet, manglende bund, eller mangelfuld fysisk oplevelse, begrænset perspektiv, dårlig timing og homogenitet mm.)
Nogle meget fine (og sigende) input. Som én af de få forsøger du at koble det din referencelyd med empiriske fakta (så som frekvensgang).
Hvad jeg ikke forstår er dog at du sætter et fuldt frekvensspektrum højere end eksempelvis fasen. Det er et faktum at næsten ingen indspilninger udnytter det fulde frekvensspektrum (der opleves faktisk sjældent bas under 60-70Hz), hvorimod et fasedrej smitter af på ALT materiale der afspilles (ofte hørt som en lukkethed, eller nassalitet i mellemtonen på en 3-vejs)?
sorthvid skrev:Jamen - tsk - det er helt fint man kan "bestemme" om fasen er rigtig eller forkert i sin stol foran anlægget. Eller mener du at måle den foran anlægget?
Der skal IMO måles og vises at der arbejdes i fase, det er ikke noget man bare kan lytte sig frem til.
Se dér tager du fejl. Fasefejl er bestemt noget der kan høres.
shras skrev:sorthvid skrev:Jamen - tsk - det er helt fint man kan "bestemme" om fasen er rigtig eller forkert i sin stol foran anlægget. Eller mener du at måle den foran anlægget?
Der skal IMO måles og vises at der arbejdes i fase, det er ikke noget man bare kan lytte sig frem til.Se dér tager du fejl. Fasefejl er bestemt noget der kan høres.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster