Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Markedsføring af hifi

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Markedsføring af hifi

Indlægaf dreamz » man aug 02, 2010 00:01

Weekendens bunke af reklametryksager indeholdt bl.a. et udsalgskatalog fra Fona og en fra Elgiganten. Her er der masser af fladskærme, computere, mobiltelefoner og GPS’er – men ingen hifi. Allerhøjest et par soundbars eller nogle iPod-dockingstationer.

Jeg kan godt regne ud, at når der ikke er nogen hifi-produkter i disse kataloger, er det fordi, folkene i Fona og Elgiganten ikke mener, der er købere. Men er hifi et dødt marked? Køber vi alle sammen brugt udstyr af hinanden og foretager (de få) nyindkøb i de billigste internetbutikker?

Hifi-Klubben har af og til et annonce indstik i dagbladene, men her er fokus også på low-end-produkterne.

Naturligvis er der andre måder at markedsfører sig på end dyre, husstandsomdelte reklametryksager, men jeg forstår ikke, hvorfor hifi-branchen ikke gøre mere opmærksom på sig selv. Finanskrise eller ej. Men hvorfor markedsfører producenter og forhandlere af hifi ikke deres produkter?
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Janils » man aug 02, 2010 00:08

Du finder heller ikke Cartier og Tag Heuer ure, eller Gucci tasker og dyrt designtøj i de omdelte kataloger.

Som en dansk importør af hifi sagde for et par år siden "Det er umuligt at sælge højttalere dyrere end 1.000 for et sæt i alm. danske radioforretninger".

Hifi i dag er luksus og esoterinsk. Hvis jeg i dag taler om pladespiller og LP'er på arbejdet vil 9 ud af 10 ikke ane, hvad jeg snakker om! Prøvede for nyligt at drille dem i Fona og spurgte efter LP'er - de var nærmest ved at dø af grin! Dem kunne man da ikke købe mere.
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Indlægaf dreamz » man aug 02, 2010 00:22

Janils skrev:Du finder heller ikke Cartier og Tag Heuer ure, eller Gucci tasker og dyrt designtøj i de omdelte kataloger.

Som en dansk importør af hifi sagde for et par år siden "Det er umuligt at sælge højttalere dyrere end 1.000 for et sæt i alm. danske radioforretninger".

Hifi i dag er luksus og esoterinsk. Hvis jeg i dag taler om pladespiller og LP'er på arbejdet vil 9 ud af 10 ikke ane, hvad jeg snakker om! Prøvede for nyligt at drille dem i Fona og spurgte efter LP'er - de var nærmest ved at dø af grin! Dem kunne man da ikke købe mere.


Helt enig, men jeg kan sagtens finde annoncer fra Cartier og Tag Heuer ure i diverse danske magasiner. Men ingen hifi-produkter.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Kim Olsen » man aug 02, 2010 00:39

jeg tror det er et spørgsmål om målrettet reklame. reklame der ikke er målrettet er spild af penge.

Hvis du laver en annonce i BT for et sæt Gryphon Poseidon, så får du ikke solgt et eneste sæt ud af de rigtigt mange penge annoncen koster dig.

Sætter du derimod en annonce i et blad der målrettet går efter folk der har lyst, og råd, til et sæt Poseidon, så kan du få salg ud af det.

Det er det samme med andre produkter, du vil se Tag Heuer reklamer i Euroman, men ikke i Vi Unge.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf dreamz » man aug 02, 2010 00:50

Kim Olsen skrev:jeg tror det er et spørgsmål om målrettet reklame. reklame der ikke er målrettet er spild af penge.

Hvis du laver en annonce i BT for et sæt Gryphon Poseidon, så får du ikke solgt et eneste sæt ud af de rigtigt mange penge annoncen koster dig.

Sætter du derimod en annonce i et blad der målrettet går efter folk der har lyst, og råd, til et sæt Poseidon, så kan du få salg ud af det.

Det er det samme med andre produkter, du vil se Tag Heuer reklamer i Euroman, men ikke i Vi Unge.


Også helt enig. Men jeg har nu aldrig set en annonce fra Poseidon i noget dansk blad.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf sd2100 » man aug 02, 2010 06:09

Janils skrev:Hifi i dag er luksus og esoterinsk. Hvis jeg i dag taler om pladespiller og LP'er på arbejdet vil 9 ud af 10 ikke ane, hvad jeg snakker om! Prøvede for nyligt at drille dem i Fona og spurgte efter LP'er - de var nærmest ved at dø af grin! Dem kunne man da ikke købe mere.
Fona på Strøget sælger LP'er og et par pladespillere (Pro-Ject).
sd2100
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 138
Tilmeldt: man jan 30, 2006 11:21

Indlægaf king » man aug 02, 2010 06:37

sd2100 skrev:
Janils skrev:Hifi i dag er luksus og esoterinsk. Hvis jeg i dag taler om pladespiller og LP'er på arbejdet vil 9 ud af 10 ikke ane, hvad jeg snakker om! Prøvede for nyligt at drille dem i Fona og spurgte efter LP'er - de var nærmest ved at dø af grin! Dem kunne man da ikke købe mere.
Fona på Strøget sælger LP'er og et par pladespillere (Pro-Ject).
 
Fona kan også få mange af de fede ting hjem, selvom de ikke står på hylden !
Hør musik - ikke optagelser !
king
Branchemedlem
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:33
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf dreamz » man aug 02, 2010 09:10

Selvfølgelig kan man bede Fona eller andre om at tage produkter hjem. Det, jeg bare ikke forstår, er, hvorfor den tungere del af hifi-branchen er så dårlig til at gøre opmærksom på sig selv.

Vi snakker meget om, mp3, loudness war og om, at især den yngre generation ikke interesserer sig for ordentlig lyd. Men hvem skal fortælle dem – og alle andre, der ikke lige følger med et sted som her – hvad hifi er, og hvor meget god lyd kan betyde for musikoplevelsen?

Eller er hifi et uddøende nichemarked forbeholdt 40+generationen?
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf P.H. » man aug 02, 2010 19:19

Måske zapper-generationen mere er til det hurtige og smarte. Det med at investere mange penge i tungt hifi, der skal holde i mange år, passer ikke til deres temperament.
Jeg undres/glæder mig over at der trods alt er så utroligt mange gedigne hifi-mærker på markedet - hvordan pokker overlever de?
En forhandler jeg kender mente at den gruppe der før købte solide stereoanlæg i den øvre mellemklasse er totalt uddød. Det er low-fi og highend der klarer sig bedst.
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Thomas Sillesen » man aug 02, 2010 19:32

HiFi markedet er et af de få markeder, der har været i frit fald. Sammenligner man med alt muligt andet, har alle andre luksus brancher haft vækst: Ure, Smykker, Tøj, Køkkener, Huse, Biler.. I fortsætter bare :)

Forskellen er bare at de brancher, der synes folk at det ypperste er værd at drømme om. Rolex, Cartier, Boss, Uno-Form, Fede huse og Ferrari, alle ved hvad der er vildeste.

Men ingen ved hvad der er det vildeste HiFi. Og det er nok i bund og grund vores alle sammens skyld.

Alle nørderne, fortæller deres venner at det musik de hører er elendigt optaget, og smider så en LP med en to mikrofons optagelse af et svensk kirkekor på anlægget, og forventer at vennerne vælter om af begejstring, på trods af de mere er til U2 og Rolling Stones...

Bladene gør nogenlunde det samme, og producenterne det samme når de demonstrerer på udstillinger...
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf P.H. » man aug 02, 2010 19:39

Tja - var engang på besøg hos en hifi-entusiast med et anlæg i millionklassen. Han spillede en del "mærkelig" musik. Og jeg havde ikke n..... nok til at spørge om hvordan Mark Knopfler mon lød på det anlæg :oops:
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Thomas Sillesen » man aug 02, 2010 20:07

Ja og du er entusiast.. forestil dig hans mere "normale" venner... hvad er mest overbevisende ? at få lov at høre lidt "pling pling" på anlægget, eller en tur ned af Strandvejen i en Ferrari..
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf dreamz » man aug 02, 2010 20:26

Thomas Sillesen skrev:HiFi markedet er et af de få markeder, der har været i frit fald. Sammenligner man med alt muligt andet, har alle andre luksus brancher haft vækst: Ure, Smykker, Tøj, Køkkener, Huse, Biler.. I fortsætter bare :)

Forskellen er bare at de brancher, der synes folk at det ypperste er værd at drømme om. Rolex, Cartier, Boss, Uno-Form, Fede huse og Ferrari, alle ved hvad der er vildeste.

Men ingen ved hvad der er det vildeste HiFi. Og det er nok i bund og grund vores alle sammens skyld.

Alle nørderne, fortæller deres venner at det musik de hører er elendigt optaget, og smider så en LP med en to mikrofons optagelse af et svensk kirkekor på anlægget, og forventer at vennerne vælter om af begejstring, på trods af de mere er til U2 og Rolling Stones...

Bladene gør nogenlunde det samme, og producenterne det samme når de demonstrerer på udstillinger...


Ja, det er mærkeligt, at lækkert hifi ikke har kunnet manifestere sig som et livsstilsprodukt på linje med spabade og samtalekøkkener. Men branchen bærer vel også sin del af skylden?

Og vi har ikke en gang et trykt hifi-blad mere, men kun et par ligegyldige gadget-magasiner, som ikke interesserer sig for lydkvalitet.

Det er ekstra mærkeligt, når nu en masse danskere har købt gigantiske fladskærme, men alligevel er totalt ligeglade med lyden. Der er vel solgt en masse surroundreceivere, men gad vide hvor mange af dem, der har mere end to små højttalere tilsluttet.

Det er min erfaring at hvis man spiller noget musik, folk godt kan lide på et ordentligt anlæg, så kan de fleste godt høre, at det giver en langt bedre oplevelse. Og så kan jeg godt overleve at høre et par numre med Lady Gaga eller Madonna, hvis jeg kan få folk overbevist om, at god lyd høre med til at lytte til musik.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Kim Olsen » man aug 02, 2010 21:11

problemet er vel at der ikke er kendte brands, på samme måde som der er hos eks ur og bil producenter. Fru Hansen har aldrig set en, men hun ved hvad en Ferrari eller et Rolex er, og ved at det er et høj status objekt, upåagtet at hun intet aner om hverken biler eller mekaniske ure.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf dreamz » man aug 02, 2010 21:27

Kim Olsen skrev:problemet er vel at der ikke er kendte brands, på samme måde som der er hos eks ur og bil producenter. Fru Hansen har aldrig set en, men hun ved hvad en Ferrari eller et Rolex er, og ved at det er et høj status objekt, upåagtet at hun intet aner om hverken biler eller mekaniske ure.


Det er muligt, du har ret, men så illustrerer det vel også meget godt, hvor dårlig hifi-branchen har været til at markedsføre og brande sig selv.

Danskerne har i årevis gladeligt betalt tusindvis af kroner for B&O - bl.a. fordi det havde et - i nogens øjne - lækkert design, og vel også fordi, det er dansk.

Hvorfor er det ikke lykkedes at brande hifi som noget eksklusivt og livsstilsagtigt, sådan som urfirmaer, bilfirmaer, køkkenfirmaer har været i stand til?

Nogle mærker har genne årene ødelagt sig selv ved at lefle for lavprissegmentet og gå på kompromis med deres oprindelige kvalitet. Andre har haft for spredt fokus og forsøgt at brede sig over alle segmenter.

Gamle hæderkronede mærker som Mark Levinson, JBL, Altec Lansing, Marantz og Harman Kardon kunne vel i dag have fremstået som enestående og lækre mærker i de flestes bevidsthed og ikke som i dag, hvor det vel kun er folk herinde, der kender dem.

Og ikke fordi, jeg forsøger at lefle, men faktisk mener jeg, at Densen er inde på noget af det rigtige, med et ensartet, lækkert og genkendeligt design, som også er godt for øjnene.

Men hvem kender mærket ud over os?
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Næste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.