dreamz skrev:Måske skal vi bare acceptere, at der er ting man ikke kan måle. Hvornår er en vin god? Hvornår smager en rødspætte godt? Hvorfor ser en Picasso godt ud?
Musik kan i sig selv være ganske kompleks, og når vi så filtrerer det igennem vores sarte ører for derefter at lade vores komplicerede hjerne tolke det, sidder vi tilbage med et resultat, der er ligeså målbart som god sex.
Og det er bestemt ikke for at være lyseslukker. Det er en meget spændende debat, men jeg tror bare, at hvis der findes en metode til at måle god lyd, så ville den allerede være opfundet.
Nu handler det ikke nødvendigvis om at finde frem til noget ingen andre ved. Det handler i første omgang for mig om at finde frem til de ting JEG ikke ved
Og i den forbindelse kan jeg såmænd sagtens acceptere at der er ting man ikke kan måle, jeg er så bare interesseret i at lære mere om de ting man KAN måle. Og så er jeg sådan indrettet, at jeg hellere vil forsøge at forstå tingene og sammenhængen i det, end bare acceptere andres udtalelser og antage at de er rigtige. Det er i al ydmyghed dét der har givet mig en vis position i billede-branchen - jeg har først accepteret andres påstande, når jeg har efterprøvet dem og forstået dem. Det gør jeg ikke for at undergrave troværdigheden af andres udtalelser, men for at jeg bedre selv kan forstå dem. Der er en verden til forskel på at vide at 2+2 giver 4, og så på at forstå regnestykket bag. Og dér mener jeg så at værdien af at forstå regnestykket er væsentligt mere værd, end at vide at 2+2 er 4 - for hvis du forstår regnestykket, så ved du også hvad 3+6 eller 8+1 er.
Når det er sagt, så tror jeg der er rigtigt mange der er lidt for hurtige til at konstatere at ting ikke kan måles. Ofte er det pudsigt nok dem der er mest afvisende overfor at ting kan måles, der er de selvsamme mennesker der taler for at man skal imødegå tingene med et åbent sind. Måske fordi de lidt for ofte er blevet mødt af personer der måler, og derefter konstaterer at hvis der ikke kan måles forskel, så kan der heller ikke høres forskel. Det er slet, slet ikke dér jeg vil hen. Om noget, så er det faktisk stik modsat. Jeg mener der er nogle lydmæssige egenskaber som meget dårligt kan beskrives med de målinger vi normalt foretager i dag. Jeg mener det vil være meget givtigt at definere de egenskaber ud fra nogle objektive kriterier, selv hvis konklusionen er at det ikke kan måles, så mener jeg det er værdifuldt at få konkretiseret hvilke målinger det så i hvert fald IKKE er, som er afgørende.
Og dér beder jeg så om lidt tålmodighed og forståelse hos dem der mener at jeg bare skal klappe ørerne ud og lytte, hvis jeg vil have det bedste. Som jeg har fremført før, så udelukker det ene ikke det andet efter min mening. Jeg har et anlæg som jeg er glad for, og som spiller på dén måde jeg gerne vil have det til. Man vil altid gerne have lidt flere penge til at få det op på et højere niveau, men som udgangspunkt har jeg fundet frem til et godt anlæg. Det har jeg gjort med ørerne (og lidt med pengepungen...), men uden nogen form for målinger, specifikationer, blindtests, teoretiske ræssonnementer eller noget som helst anden objektiv fremgangsmåde. Det er valgt med hjertet, ud fra hvad mine ører har givet mig af oplevelser med utallige forskellige anlæg gennem tiden.
Det drejer sig med andre ord egentlig ikke om at måle mig frem til noget der er bedre end det jeg har. Det drejer sig om at måle mig frem til hvorfor det jeg har er så godt! Af ren og skær barnlig nysgerrighed.
Og jeg mangler simpelthen et fornuftigt, holdbart argument IMOD at hvis det kan høres at det er bedre, så måler det også bedre - hvis ikke, så er det vores definition af at måle bedre, der er forkert. Med andre ord, i stedet for at konkludere at bedre måling giver dårligere lyd, ergo er bedre målinger ikke en målsætning, så BØR vi konkludere at vi måler på noget forkert. Eller i hvert fald vægter målingerne forkert.
Mvh. Otto