Reboot af Hifi & Surround
Førhen var indledningen “årets messe” eller en af årets messer. Den triste sandhed er midlertidig, at der ikke var nogen Hifi & Surround messe sidste år, grundet problemer med hotellet. Der er heller ikke andre Hifi messer i landet overhovedet, andet end generelle forbrugerelektronik-messer med fladskærme, krøllejern og mobiltelefonhøjttalere i kilometervis. Hifimessen som dansk fænomen nåede desværre at dø.
Vi kunne køre i fugl Fønix metaforer, men lad os konstaterer, at den danske hifi branche er stærkt presset, og at messen derfor ikke havde lige så mange udstillere som man har været vant til. Modtrækket har så været, at man har haft et højere kvalitetsniveau. Dermed ikke sagt at kvaliteten var decideret dårlig tidligere, men rammerne og dermed den totale oplevelse synes at være markant forbedret. På Mariott ved Kalvebod Brygge er der både væsentligt bedre parkeringsforhold, og demorummene er væsentligt større, hvor man rent faktisk kan komme ind og ud, samt der er langt mere plads inde i rummene, der også har en væsentligt bedre akustik. Nu har messer aldrig været om god lyd som sådan, kubiske rum som man har 16 timer til at opstille i, hvis man tager natten med, har aldrig skabt grobund for en perfekt og optimal oplevelse, men forudsætninger er væsentligt bedre end de har været før. Især tilføjelsen af gulvtæpper og kunstlæder på væggene vil glæde de fleste. Desværre havde arrangøren ikke fået tilladelse til at sælge mad og drikke, så det blev hotellets ikke særligt prisvenlige bar og sandwichsalgssted, der fik penge i kassen.
Selve messen var forholdsvist hårdt delt op i stereo, surround og så dem med de gode tilbud. Den opmærksomme messegæst vil have bidt mærke i at især mellemsegmentet af hifi var ret begrænset, det var enten ren highend eller ren entry level – sådan mere eller mindre. En tendens der desværre blev bekræftet af flere forhandlere der dog regner med at situationen vil blive bedre over de kommende år.
Og så til det som tingene reelt handler om, udstillerne. vi gør opmærksom på at en del af billederne er taget aftenen før for at forstyrre mindst muligt.
HTP / Room AV – Highend hjemmebio
I messens mest hardcore biorum stod importøren HTP og deres nærmeste forhandler, Room AV fra Gentofte. Man havde valgt at kører et rent surround setup baseret på JBL’s Synthesis THX biograf system. Med et setup til en lille million var det messens dyreste hjemmebiosetup med smæk for skillingerne i de faste demoer, men så var der til gengæld også god lyd og et tilsvarende billede der uden de store problemer leverer fuldt op til standarden i den lokale biograf. En del af grunden skal nok findes i at man ikke ligefrem havde sparet, men i stedet medbragt Brystons SP3 surroundprocessor, der dog grundet brugen af JBL’s egen SDEC-4000 processor og EQ system reelt blot var en volumenkontrol, samt en 4B SST effektblok der sammen med en Lexicon RX7, der drev et sæt 1S1 subwoofere på beskedne 18”, S4Ai side og baghøjttalere, mens, at fronten bestod af JBL’s SK2-3300 biohøjttalere. Resultatet var ikke overraskende smæk for skillingerne. Der blev brugt et Datasat system (der egentlig er DTS Pro eftersom at Datasat tidligere har opkøbt dem) der styre det hele, sammen med Kaleidescope filmserver system. Der var dog også blevet plads til en almindelig Blu-ray afspiller i form af en DVDO iScan Duo. Lærredet var et lydtransperant, og THX certificeret Screen Research Supreme lærred, der blev belyst af en af de lidt ”billigere” projektorer som HTP tilbyder, en Runco LSHB. Rummet var dog rigtig godt mørkelagt, så Runco projektoren kunne sandsynligvis sagtens have været erstattet af en billigere model der ikke var orienteret imod at kunne afgive ekstra meget lysstyrke. HTP havde valgt at bruge messen til også at fremvise lidt ekstra ting, inklusiv en prototype på den kommende MK X12 subwoofer. Herudover har man fået agenturet på to genoplivede mærker, Acurus og Aragon. Aragon’s 8008 forstærker er netop relanceret, på samme måde er Acurus genoplivet, og HTP havde medbragt både en A2007 multikanals forstærker og en ACT4 surround processor.
Aragon er rene stereoprodukter, så det bliver spændende at se hvad HTP vil med dem, såvel som Acurus på længere sigt. Thomas fra HTP samt Claus og Dennis fra RoomAV gav hififolket en biografoplevelse der overraskede flere, og som der kan argumenteres for gør den rigtige biograf overflødig.
Dynamax – highend stereo med horn
Traditionen tro, om man vil, stillede Dynamax op med to setups baseret på henholdsvis JBL og Ayon højttalere. Modsat hinanden, og skiftevis spillende kunne publikum hører JBLs S4700 spændt for en Accuphase E460 forstærker og en DP510 Cd-afspiller. Modsat var et sæt Ayon Blackbird, lige som S4700 med horn, der fik strøm fra et sæt McIntosch MC 1.2 KW monoblokke, med elektronik fra Ayon i form af Polaris III strømforsyning/forforstærker, og en CD-5 cdafspiller – alt kablet op med Analysis Plus. Dynamax setup – og rum, var enkelt, men yderst effektfuldt. Da deadline udløb for denne tekst diskuterede redaktionen på Nerds stadigt om det var JBL eller Ayon Setupet, der var bedst, og vi havde løbende haft samme diskussion med nogle af stambrugerne der var på messen. ”Less is more” kan man vist roligt sige.
Now-in-stereo - stereo til spiselige priser
Som importør af Taralabs, Micromega og Q Acoustics er det ikke så underligt at hele rummet var fyldt op til randen med entry level og lidt mellemklasse hifi. Der blev fremvist alt-i-et forstærker/cdafspilleren Aura Note Premiere, og spillet på MicroMegas CD30, PA 20 (forforstærker) og PW 250 (effektforstærker), og spillede på Q Acoustics i2050 højttalere. For langt de fleste er især Q Acoustics et meget nyt mærke, så selvom messer ikke ligefrem er et optimalt sted at lytte, så var der dog mulighed for at høre lidt på sagerne.
Der var også medbragt et komplet Brik setup – som Kurt fra Now-in-stereo også importerer. Det store udvalg taget i betragtning lyder det voldsomt, men pga. den meget begrænsede størrelse, så fyldte de mange apparater ikke meget selvom at de var stablet. Nysgerrige sjæle kunne få adgang til anlægget via bluetooth på under 5 sekunder, og bagefter styre anlægget og musikken hurtig og nemt. Brik elektronikken koster ikke det store, er diskret og nemt at styre. Mon ikke det nok skal finde vej til et dansk hjem eller to?
StudioSound – waveguidet fest
StudioSound havde et imponerende udvalg af deres Nuforce sortiment med, inklusiv den lille computer højttaler ”Cube”, der ikke var større end at den fik strøm direkte fra USB stikket. Sidst på søndagen lod Studiosound sig rive med, og der blev sat en sub fra det medbragte Earthquake arrangement til det eksisterende anlæg, og som sædvanligt satte Karsten musik på med bla. Infected Mushroom. Den store Earthquake sub var et rigtig godt match til Audiotech’s the Mummy mkII som der blev spillet på.
Subben blev tidligere testet her på siden – men ikke anmeldt da den var for kraftig, i stedet blev en af de testede mindre subs testet, og der er også en test på vej af netop The Mummy mkII. Vi har også testet en prototype af den fuldt digitale BCA forforstærker, og der er en test på vej af de Nuforce R9V3SE monoblokke, der blev spillet på. Faktisk var det som om at StudioSound havde lavet en Nerds.dk udgave af deres opstilling, og reelt var det eneste vi ikke har eller vil bringe test af den Adepts Response strømrenser man havde med.
Fælles areal – endeløse rækker af tilbud
Fællesarealet er traditionen tro et kæmpe hifi loppemarked, og i år var ingen forskel. Både hos High Sound (Dem med Oehlbach og Bertram), Audiosale (Supra)og Hificable (Oyiade og W&M). Der var herudover også mulighed for at komme hjem med en plade, idet Route 66 var til stede og solgte cd og vinyl i hvad der umidddelbart ganske stort antal. Så man på antallet af poser og æsker var der sandsynligvis en forhandler eller to der kom hjem med overskud efter messens to dage. Hificable havde en yderst fornem stand der rent æstetisk var en fornøjelse, mens at HighSound satsede på op til 80 % rabat på enkelte produkter, og som en bonus havde fået Søren Bertram, manden bag Bertram kabler til at komme og snakke og rådgive interesserede kabelkunder. At Søren Bertram også er en passioneret hifientusiast har sikkert også hjulpet på motivationen. Audiosale havde – som altid, Bent Schäfer i front. Her blev der udover nye kabler fra Supra, også demonstreret lidt USB kabler på et enkelt men effektivt dobbeltstup med hovedtelefoner. Vi har tidligere testet nogle af Supras kabler, og med et solidt produktkendskab ser det ud til at der var flere af hans kabler der fik nye hjem den dag.
Hififreaks – stereo, surround, vinyl og hovedtelefoner
Udstillingens bagmand havde sat sig på tre rum og en lille informationsbod i fællesarealet. Her blev der udover in-ears i træ budt på STAX SRM006TS hovedtelefonforstærker med en Marantz KI Pearl Lite cdafspiller, og der kunne vælges imellem et slt 407 eller 307 hovedtelefoner ligeledes fra STAX.
I det første demorum havde en venlig mand i rød skjorte valgt at sætte fokus på Audiolabs M-DAC.
Konstruktionen der er begået af den samme der står bag Pink Triangle DACs. Der blev spillet på en Marantz NA7004 netværksafspiller til at starte med, men skiftet over til cdafspiller i løbet af messen. Forstærkeren var en Audiolab 8200P, mens at højttaleren var et sæt sprit nye Mordaunt-Short performance 2, koblet med Kimber kabler. Som en lille gimmick demonstrerede sælgeren hvordan at man kunne sidde og bladre igennem DACens filtre mens det hele spillede, en glimrende feature, når der skal lyttes til forskelle.
I et tilstødende rum havde man et surround setup med Boston højttalere, lidt utraditionelt var det den mindste serie man havde med, men fik i den grad også demonstreret smæk for skillingerne. Der blev brugt elektronik fra Marantz i form af en UD 7008 afspiller og en SR7007 surroundforstærker. Fronthøjttalerne var ikke overraskende også fra Boston Acoustics, selvom M340B ikke fylder det store, så formåede de at fylde både rummet og fællesarealet med en stor del af messen. Anderledes forholdt det sig i det tredje rum. Her havde man valgt at gå efter et mere pengestærkt publikum, og havde lavet en nydelig enkel og klassisk opstilling med et sæt halvstore Mordaunt Short Performance 6, Densen B350+ effektforstærker, og B275 forforstærker, forbundet med Kimber kabler til en Well Tempered Vertex pladespiller med en Sumiko Blackbird pickup. Et nydeligt og diskret setup. Prisen der kommer tættere på 200.000 end 100.000 var knapt så diskret, men vellydende var det dog.
Exotic Audio / AB Audio – highend vinyl og rør i fokus
Exotic Audio og den lokale forhandler, AB Audio havde lagt beslag på to rum. Der blev skiftet lidt om i løbet af messen, men forbipasserende fik lov at høre blandt andet Viva, et 22 watts triodemonster, højttalere fra Penaudio og MIT kabler. Der blev skiftet lidt mellem en Ear Acute mk3 cdafspiller og en Verdier pladespiller med Triplanar arm, og en displacement baseret pickup fra Soundsmith med det klingene navn ”Strain Gauge”. Pickuppen var meget speciel at se på, nå ja, lyden var vist heller ikke værst af anlægget, men især pickuppen var lidt af et skue. I det noget større rum ved siden af Havde AB Audio taget en større række af sine produkter med til fremvisning. Lyden blev af flere fremhævet som en af messens bedste, og der var konstant proppet i lokalet. Højttalerne var et sæt Mira II fra Rockport, og der blev spillet på EAR 864 rørforstærker med MIT kabler. Kilden var som i det andet lokale primært analog i form af en Feickert Woodpecker pladespiller med Jelco tonearm og en Benz Ebony H pickup. Styreenheden var en EAR 868 forforstærker og der kom da også lejlighedsvis gang i den digitale kilde i form af Northstar 192 drev og en DAC 32 fra samme firma.
Tapeconnection – fokus på ny highend satsning
Tapeconnection har udvidet sortimentet kraftigt, og havde valgt at bruge messen på både deres nye produktkatalog, eller rettere begge to. For mens at Tapeconnection altid har været kendt for at kunne byde på godt grej i entry og mellemsegmentet, så have man nye separate highendkataloger og spillede udelukkende på grej i den dyrere ende. Tapeconnection havde også en diskret verdenspremiere med, idet at distributøren HB Audioconsult havde medbragt en diskret lille RD-100 DAC prototype. Der blev spillet på RI-100 forstærkeren, og kilden var den desværre ukendte Aurender S-10 afspiller, der kører rent digitalt. Ganske snedigt tager den de valgte numre og kopierer dem fra de normale interne harddiske til en SSD disk (en harddisk der ikke har bevægelige dele, men meget forsimplet fungerer på samme måde som et sæt ram, altså 100 % digitalt). På den måde sikrer man sig en optimal afspilning. Højttalerne var et sæt Dynaudio C1 mkII højttalere, og Audioquest kabler. Dybest set var det reelt bare butikkens primære highend setup man havde slæbt med. Otto fra Tapeconnection demonstrerede også Aurenderens funktionalitet ved at skifte numre ved hjælp af en iPad, en ikke ukendt med nem og effektiv måde, og det så da også legende nemt ud. Herudover fremviste man på både Beyer Dynamic T90 og Focal hovedtelefoner den nye dreng i klassen, Furutech opfindelsen ADL, der med deres Esprit kombinerer DAC, hovedtelefonforstærker og forforstærker. Ikke et ukendt fænomen, men umiddelbart var kombinationen med de to hovedtelefoner ganske overbevisende.
Ground Sound – aktiv deling på menneskesprog
Fællesarealet bød også på Robert fra Ground Sound, der messen igennem var travlt beskæftiget med at forklarer interesserede forbipasserende omkring aktiv deling, og nødvendigheden af målinger. DCN28 forforstærker og filter var den primære vare der blev argumenteret på, og til formålet havde Robert ikke kun sine egne moduler og filtre med, men også et sæt Montana højttalere, der blev drevet at et sæt hjemmekonstruerede forstærkere, og som havde fået opereret sine filtre ud. Et alternativt men så absolut interessant indslag på messen vi gerne ser flere af næste år.
Cinevision – den store overraskelse
På fællesarealet stod også messens mest enkle setup, to stativer til lys, med to udendørshøjttalere på hver. Ganske ordinært, men om det var højttalerne eller placeringen skal vi ikke kunne sige, men der blev spillet fuldt ud på højde med mange af de rigtige hifianlæg – og redaktionen skal gerne indrømme at alle vores fordomme om udendørshøjttalere blev gjort til skamme. Spredningen – måske, var en medvirkende årsag til at man fik en koncertagtig fornemmelse, samtidigt med at man på trods af næsten umulige vilkår fik en balanceret og forholdsvist velopløst lyd ud af opstillingen. Ganske imponerende fra de små Sonace højttalere, og ikke hvad man forventer fra en serie, der bliver kaldt Landscape.
Medlyd/Bigture – stereo i alle prislag og solid hjemmebio
I et af de helt store rum var der lavet en bod med plader, kabler, stik og alt hvad en hifi nørd ellers kan begære, inklusiv en minimal rørforstærker til et par tusinde. Udover kæmperabatter på kabler og andet godt, havde man tre forskellige setups til hver sit kundesegment. Med et kæmpe panorama vindue på ca 20x5 meter med udsigt over vandet, blev der spillet på Rega grej for alle pengene. Det første setup havde et sæt RS3 højttalere, en RP 1 pladespiller, Apollo R cdafspiller og en Brio-R forstærker. Andet setup havde RS 5 højttalere, PR 3 pladespiller, Brio-R forstærker og en Rega DAC. Det sidste setup havde et sæt RS 10 højttalere, en RP 6 pladespiller, samt de monolit inspirerede Osiris og Isis forstærker/cdafspiller. Og så havde man valgt at bryde det ellers mondæne rum med nydelig britisk hifi med et stort telt, der indeholdt en diskret hjemmebio til en kvart million. Der var en sim2 Crystal DLP projektor, en oppo 93 blu-ray afspiller, der kværnede The Avengers til stor fornøjelse for publikum. Der var lånt Marantz grej til at stå for effektforstærkning og surround processor, mens der var brugt Perfect Path HDMI kabel, og et Afinity 0.9 lærred. Perfect Path kablet var da spændende med sit låsesystem og 11 kgs bæreevne, men noget mere spænende var den Procella subwoofer med 2x18” enheder man havde medbragt, sammen med Procella P8 front og center højttalere, og P6 højttalere for resten. En halvdyr, men absolut underholdende måde at lave hjemmebiograf på.
Dynaudio – tysk præcision og effektivitet.
Hos Dynaudio havde man lavet tre setups i hver sin prisklasse i siden, lidt for sig selv den nye guldfugl Xeo 3, og naturligvis et kæmpesetup med præsentation afholdt præcist hver hele time. Det ene setup bestod af Hegel elektronik og et sæt Confidence C1 Signature, herefter faldt prisen en del til det næste setup med Focus 160 højttalere, Belcanto forstærker og en Streambox DS som kilde, for at slutte af med et sæt Excite X12 og en Rotel RA-13 forstærker. Alt sammen forbundet med Dynaudios kabler vi også tidligere har haft fingrene i. Det sidste setup var bare et par højttalere. Intet andet. Men da Xeo 3 har indbygget forstærker, DAC og trådløs modtager, så behøves der ikke så meget andet. Det lød ganske lovende, og efter et par forumbrugere havde spurgt på en test af dem, så sikrede vi os et sæt til låns. Den store hovedattraktion var et sæt Evidence Platinium højttalere der blev suppleret af to Sub 600 subwoofere, grundet rummets størrelse, og elektronik i form af Chords massive SPM600 monoblokke, en CPA 5000 forforstærker og en Red cdafspiller. Et diskret lille setup til over en million, og så skal der også være minimum to en halv meter til loftet. Selvom det må siges at være et highend setup gik Morten fra Dynaudio aldeles ikke af vejen for at spille både pop, rock, techno og hvad hjertet ellers måtte begære, eller hvad publikum kunne finde på at spørge til. Herudover var der – som sædvanligt – fyldt med flinke tyskere der kunne svare på alt mellem himmel og jord, der var relateret til Dynaudio.
Alt i alt en messe med en masse spændende produkter, og trods de trange tider var der dog nok at lytte og se på idet at de fleste demoer der var indstuderet tog en lille halv time, mens at der i andre rum blev spillet faste numre samt ønsker fra publikum. Det ser lovende ud, og man kan kun håbe på at der over de kommende år bliver så mange ekstra udstillere at man skal komme begge dage for at få det hele med.
Vi siger tak til arrangør og udstillere for tålmodigheden ved fotografering og de mange spørgsmål.