oakland4ever skrev:Sig mig engang..... Har i alle sammen røget hash
I kommer med alle mulige/umulige målinger, og regner selv med, at det gælder alle os andre.... HVAD MED AT BRUGE JERES ØRE.. Det er sku da derfor, i har fået dem
Kom nu ind i kampen, og lyt jer frem... Og smid alle jeres papirer væk.
Om der er ekko eller åbne vinduer/døre.. Beton gulve og lofter.. Alt er da ligegyldigt, når bare musikken lyder godt
Jeg bor selv i et "lydstudie", men det er også fordi, at jeg er single
Og lige til sidst... Der er ikke noget, som hedder "for store højttaler", kun sure kvinder
oakland4ever skrev:Kom nu ind i kampen, og lyt jer frem... Og smid alle jeres papirer væk.
JJAZ skrev:Kaj. skrev:Dit rum derimod er interessant. 4.5 x 4.5 meter. Er loftshøjden 2.3 eller deromkring forstår jeg godt du synes det er noget sludder jeg skriver. Dit rum har på grund af målene en resonansfrekvens blandt mange på 14,868 Hz. http://www.mcsquared.com/modecalc.htm . Lytter du udenfor højttalernes nærfelt, har du der med stor sandsynlighed forklaringen på det du oplever.
Forklar lige os andre hvordan du kommer frem til en resonansfrekvens på ca. 15Hz?
Du har sikkert læst rigtig meget på nettet, men det virker altså ikke som om du reelt ved ret meget om akustik (beklager, hvis du bliver fornærmet).
Min første bølge lå ret præcist på 40Hz, og ja den var naturligvis kraftig grundet rummets næsten kvadratiske facon. Til gengæld var den ret nem at få styr på med en DSP.
Hvad jeg foretrækker at lytte på (højttaleren vs. højttaler+rum) er sådan set sagen uvedkommende i den her forbindelse.
oakland4ever skrev:Haha... Jeg er glad for, at i kan se humoren i mit indlæg.
Alt skal ikke gå op i måling og testning
Vi skal jo også, lytte til musikken .... Ik'
Der er jo også forskel på, hvad hver enkel, synes er god lyd.
Og det er jo ikke sikkert, at det er det sammen som mig...
Men hvis du er tilfreds med lyden, ja, så er jeg også glad
Kaj. skrev:Jeg lavede en forkert indtastning i den beskrevne formel og da resultatet på uheldig vis viste en resonansfrekvens tæt på den frekvens du beskrev som din nedre grænsefrekvens, tog jeg data for korrekte. Uden efterkontrol. Jeg beklager. Jeg erfarer ud fra svarene, at mine indlæg ikke bidrager med noget konstruktivt i sammenhængen.
Otto J skrev:Kaj. skrev:Jeg lavede en forkert indtastning i den beskrevne formel og da resultatet på uheldig vis viste en resonansfrekvens tæt på den frekvens du beskrev som din nedre grænsefrekvens, tog jeg data for korrekte. Uden efterkontrol. Jeg beklager. Jeg erfarer ud fra svarene, at mine indlæg ikke bidrager med noget konstruktivt i sammenhængen.
No offence, men hvis du havde haft praktisk erfaring med de ting du skriver om, så ville der have ringet en alarmklokke ved et resultat på 15 Hz.
thor1 skrev:
Så er der det man kalder room gain som starter der hvor der ikke mere er plads til bølgelængden på den længste del af rummet, betyder ikke at man ikke kan hører frekvensen, og det var vist det du var lidt inde på Kaj, Men der sker noget. Bølgelængden bliver for stor til rummet og et overtryk en "forstærkning" kan bygges op room gain. Og det vil give mulighed for at anslå rumresonanser.
Wood: Roomgain er vel egentlig bare de tidlige reflektioner der kommer mere og mere i "fase" med den direkte lyd. Dvs jo længere ned i frekvens (større bølgelængde => lavere faseforskel grundet den store bølgelængde i forhold til den halve eller hele meter højttaleren står fra en flade) giver mere og mere gain. På nedenstående figur ses roomgain, den øverste kurve, som den "bør" måles ved lyttepositionen. Target kurve kaldes det vist også.
Hvis de tidlige reflektioner trækkes fra vil den oprindelige højttaler frekvens response kunne ses. Kurven er taget fra Toole et. al. der tidligere er linket til.
Placering af højtaler, højtaler princip, og rummets grundlægende struktur ”romgain”, plus ikke mindst anlæggets evne til at styrer højtaleren nøjagtigt vil være afgørende for om room gain skaber problemer eller ikke, Normalt er der ikke noget i musik som trigger rum resonanser i et normalt rum.
Wood: En resonans er kendetegnet ved at ganske lidt energi skal tilføjes for store udsving kan forekomme. Ved resonans i et rum, stiger den akustiske impedans i mediet (luften, rho x c=415Paxs/m) og den meget lille strålingsimpedans der påvirker membranen udenfor resonans, stiger nu imod luftens impedans og skaber derfor næsten ideel effektoverførsel til luften (og giver dermed et langt højere output).
Samtidig er der oplagret energi (resonans) og den har et meget længere udklingningsforløb (vi oplever tonen står længere end den egentlige påvirkning fra membranen). Et musik signal kan i denne sammenhæng ses som et bredspektret signal og vil slå samtlig resonanser an.
Så i langt de fleste tilfælde er det anlægget som giver en fejlagtig gengivelse som resulterer i såkaldte "rum-problemer", resonanser osv.
En resonans skal konstant tilføres energi for ikke at dø ud, rene sinustoner kan fodre en resonans og holde den i gang, rene sinustoner som meget af alt den fine akustik teori i øvrigt bygger på.
Men musik gengivet korrekt eller livemusik er langt fra rene sinustoner og vil normalt ikke kunne fodre en eventuel resonans, den vil hurtigt dø ud, og i værste fald bare efterlade et indtryk af at rummet sitre lidt.
Wood: Hmm, det er jeg ikke enig i. Dit anlægs kvalitet, eller musikkens, har ingen betydning andet end at grundtonerne i netop musikken slå de første rumresonanser an. Jeg har oplevet at en magtfuld forstærker kunne "reducere" rumresonansernes båndbredde men naturligvis ikke fjerne dem
Romgain er ikke en fast størrelse, men en størrelse som varierer fra rum til rum afhængig af fysiske mål, inventar/miljø væg-materialer osv. og ikke mindst utætheder.
Wood: Jeg vil mene at har vi den samme "placering" af højttaleren i rummet, bør vi have nogenlunde samme roomgain, i relation til tidlig refletionerne
Jeg selv har valgt akustisk ventil en mellemting mellem en dipol og lukket i basområdet , dermed opnår jeg mindre tryk og resonanser i selve kabinettet, og samtidig mindre room gain uden dipolens ulemper, Det gælder så om og for passet det hele samme så man opnår en så jævn frekvensgang og afrulning som muligt og hvor outputtet ikke overstiger 0 db.
Udover de nævnte ting til at styre det dybe område er det også vær at nævne live-end dead-end (LEDE)
Som bl.a. sikre en mere direkte lyd så rummets akustik ikke høres , fokus er på den akustik som er i det direkte signal fra pladen og som gengives i dead-end , i 3D firkanten fra højtalerens front og bagud.
Wood: Hvis du hovedsageligt kun fokusere på den direkte lyd (dæmper reflektionerne) vil du så ikke netop få den studie "sound" du ikke kan lide?
En total måling kan laves ved at måle i fri luft og i selve rummet og trækker kurverne fra hinanden.
Wood: Hvis du med total måling mener roomgain kan jeg følge dig
Otto J skrev:Kaj. skrev:Jeg lavede en forkert indtastning i den beskrevne formel og da resultatet på uheldig vis viste en resonansfrekvens tæt på den frekvens du beskrev som din nedre grænsefrekvens, tog jeg data for korrekte. Uden efterkontrol. Jeg beklager. Jeg erfarer ud fra svarene, at mine indlæg ikke bidrager med noget konstruktivt i sammenhængen.
No offence, men hvis du havde haft praktisk erfaring med de ting du skriver om, så ville der have ringet en alarmklokke ved et resultat på 15 Hz.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster