boydk skrev:Mit sidste indlæg og kommentar til dig, da du igen bevæger dig arrogant, under lavmålet og 100% gætterier (på nær min alder).
Læs lige dit indlæg igen. Den eneste, for hvem det ikke giver mening, er dig, fordi du som alle andre steder på dette forum baserer dig på falsk information/gætterier. Jeg har absolut intet dyk i min hørelse ved 3-4 KHz. Jeg har et lille dyk på 4 dB mellem 15 & 16 KHz på venstre øre (liniefrekvens skade fra rep. af tv i en årrække), men stiger igen til fuld hørelse ved 18 KHz og kan s´gu også høre 19. Jo, vi er faktisk nogle, der går op i den slags, så mine ører er for mig faktisk ganske gode "måleapparater" i forbindelse med at detektere forskelle i forbindelse med afprøvning/lytning af forskellig grej til musikafspilning.
Et stort skridt fremad for dig i dette forum, ville nok være at droppe arrogancen og la´ være med at skrive som et forkælet curlingbarn. Måske (og kun måske) du ville opnå en form for respekt for din viden, men det er s´gu nok for sent.
RAMMA skrev:Det er så en mangel i din erfaring med lyd og teknik(eller rettere et punkt du ignorerer helt bevidst)
Jeg har den personlige erfaring at her er der meget at hente på lydsiden i et hifi setup med vibrationsafkobling, her specielt på digitale produkter, faktisk mere indflydelse på lyden end på et mekanisk analogt setup.
Effekten kan faktisk måles med det rette udstyr, men billigt er det ikke
http://www.csacoustics.com/nv_measurements/
http://www.gingkoaudio.com/manuals/gingkowhitePaper.pdf
http://www.acousticsbydesign.com/vibration/vibration-isolation.htm
Og det koster ikke mange håndører at afprøve og implementere vibrationskontrol i systemet, altså uden brug af Stillpionts,Black kones,Schakta stones og lignede dyrt voodoo tilbehør.
Vedrørende dit audiosystem:
Du vil gerne have bedre gengivelse i subområdet, prøv at købe en SWA 12 sub(de kan fås til næsten ingen penge i DBA) mere og implementer den i dit system, så kommer du nærmere på dit mål.
Jeg kører selv med 2 stk Dali Suite 1.5S subwoofere i mit system og det giver en gengivelse af de dybe frekvenser som virkelig gør en forskel i musikgengivelsen
B. Lomholt skrev:Ahr Henrik
Hvorfor skal alt absolut måles og derefter vejes før det er fakta? Alle forskellige måleredskaber er skabt af mennesket, grundet nysgerrighed. Da Albert Einstein fremkom med hans Relativitets teori, i 1905, men blev først eftervist flere årtier senere, men der var dengang, ikke mig bekendt, der stillede alvorlige spørgsmål om ægtheden.
Diverse kobberkabler er blevet målt og vejet, ingen stor forskel der berettiger til den lydmæssige forskel der forefindes i mange af disse, så kan vi da godt blive enige om at priserne på disse kan være plattenslageri? Og andre er fuldt berettiget. At nogen ikke kan høre forskel? Dejligt, for det er der andre der kan, ligesom med billede på fjernsyn, nogen kan, andre ikke.
Men forstår ikke din iver og begejstring, når andre kan se at disse tråde løber ud i ingenting, at du så orker at fortsætte? Vælg dine kampe med omhu. Så kan du, måske, opnå respekt fra alle andre, istedet for at føle dig forurettet.
HenrikStevn skrev:tda skrev:Jamen tak for det, for med det svar skyder du dig selv i foden og fortæller at der alligevel er forskel på Cd-afspillere.
Jeg har ikke mere at bidrage med, mht dit skriveri
Hvis man bevidst laver en ændring der saboterer lyden, så er det da klart at den kan høres (og måles). Men en målbar ændring kan ikke nødvendigvis høres.
Og du har stadig ikke forklaret hvorfor trænede audiofile ikke kunne høre forskel på en Sony DVD-afspiller og en Wadia 6, som vel må betegnes som meget highend.
HenrikStevn skrev:Hvis folk bliver ved med at spørge, så svarer jeg. Hvis folk tager fejl, så retter jeg.
tda skrev:Mht dit link = http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm, der får du også drejet det hen til noget du kan bruge til din fordel, du drejer det desværre bare forkert.
Du skriver:
Og du har stadig ikke forklaret hvorfor trænede audiofile ikke kunne høre forskel på en Sony DVD-afspiller og en Wadia 6, som vel må betegnes som meget highend
Jamen det kunne 24 ud af 38 også og valgte "side", det var 14 der ikke kunne og de lytter måske som du gør
Så 63% ud af 100% kunne godt høre en forskel og de sidste 27% kunne ikke.
For mig at se betyder det at der godt kunne høres forskel og folk har forskellig opfattelse af hvad man ønsker af lyd.
Men mon ikke det har været sådan at de 14 (27%) har haft en øresygdom og at de andre kunne høre en forskel fordi den Wadia var defekt
RAMMA skrev:Tiltaget kan kun anbefales og det er ikke for at opnå ekstra lydtryk at det skal gøres, men derimod for at sikre fuld gengivelse af de dybe frekvenser.
Arbejd lidt med placeringen af subberne og gain og fase, så skal det nok lykkedes at få et godt udbytte af tiltaget
Så kan du jo prøve at måle på resultatet efterfølgende og se hvordan det passer med det du hører efterfølgende
Det får i øvrigt hele frekvensområdet til hænge meget bedre sammen efterfølgende og betyder at musikken bliver mere letflydende og naturlig at lytte til, specielt hvor der er dybe frekvenser til stede i indspilningen
HenrikStevn skrev:tda skrev:Mht dit link = http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm, der får du også drejet det hen til noget du kan bruge til din fordel, du drejer det desværre bare forkert.
Du skriver:
Og du har stadig ikke forklaret hvorfor trænede audiofile ikke kunne høre forskel på en Sony DVD-afspiller og en Wadia 6, som vel må betegnes som meget highend
Jamen det kunne 24 ud af 38 også og valgte "side", det var 14 der ikke kunne og de lytter måske som du gør
Så 63% ud af 100% kunne godt høre en forskel og de sidste 27% kunne ikke.
For mig at se betyder det at der godt kunne høres forskel og folk har forskellig opfattelse af hvad man ønsker af lyd.
Men mon ikke det har været sådan at de 14 (27%) har haft en øresygdom og at de andre kunne høre en forskel fordi den Wadia var defekt
Du misforstår testresultatet. 37% valgte anlæg A (det billige) som det der lød bedst, 26 valgte anlæg B (det dyre), og 37% valgte at de lød lige godt. Når man kommer så tæt på en ligelig fordeling, så er det generelt fordi der reelt ingen forskel er, så folk gætter. Og selv hvis det ikke var gætværk, så er det vel problematisk for hifi-nørder at de fleste af dem der "valgte side" valgte det billige anlæg?
RAMMA skrev:Jeg glemte at nævne delefrekvensen på subberne, her kan/skal du arbejde indenfor +/- 10 Hz omkring din hovedhøjtalers nedre effektive gengivelse, her skal du nok lytte dig frem til det korrekte, du vil ikke være i tvivl når frekvensen passer, mål evt. efterfølgende for at finde ud af hvorfor frekvensen passer.
jeg fandt den optimale placering efter ca 1 uges forsøg og endte med det du kan se på billedet nedenfor som det der fungerer i mit lytterum.
Tiltaget kan komme til se helt anerledes ud i dit lytterum mht til placering
HenrikStevn skrev:RAMMA skrev:Jeg glemte at nævne delefrekvensen på subberne, her kan/skal du arbejde indenfor +/- 10 Hz omkring din hovedhøjtalers nedre effektive gengivelse, her skal du nok lytte dig frem til det korrekte, du vil ikke være i tvivl når frekvensen passer, mål evt. efterfølgende for at finde ud af hvorfor frekvensen passer.
jeg fandt den optimale placering efter ca 1 uges forsøg og endte med det du kan se på billedet nedenfor som det der fungerer i mit lytterum.
Tiltaget kan komme til se helt anerledes ud i dit lytterum mht til placering
Mine højttalere går til 50hz ved -3dB. Jeg har sat delefrekvensen i min DSP ved 60Hz, der fik jeg det mest jævne niveau i et frekvenssweep ved min lytteposition. Jeg bruger et 24dB/oktav Linkwitz-Riley-filter, som ruller meget skarpt af, så det udnytter jeg ved at vælge en ret lav delefrekvens i forhold til højttalerne. De spiller ret solid bas, og det ville være synd at smide det væk. Det har også reduceret portstøjen betydligt at aflaste dem helt i bunden. Jeg kunne måske godt dele helt nede ved 50Hz med godt resultat, men jeg kan godt lide at have lidt margen og reducere membranvandringen på dem.
RAMMA skrev:Mine hovedhhøjtalere slutter ved 35hz-3db(der er angivet 32hz-3db i manualen, men det tror jeg ikke 100% på) og jeg deler til subberne ved 45 Hz, så subberne spiller faktisk kun når der er signal i det egentlige dybfrekvensområde på indspilningerne og her er det bestemt ikke alle indspilninger der går så dybt.
Det er mest i området 50hz-100hz hvor der er noget, altså øvre bas og mellembas, det man kan kalde boostområdet eller Cerwin Wega bas og det passer jo fint til den type setups der bliver solgt flest af
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster