Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf schlager » søn dec 02, 2018 15:54

Gekkofinger, vil jeg mene at ud fra en betragtning om begrebet high fidelity, er forvrængning og andre unoder, uønsket i afspiller kæden. Udgangssignalet skal være en tro mod indgangssignalet, altså ”true to the source”. Så langt kan vi vel være enige?

At nogle så foretrækker en hvis mængde forvrængning i afspille kæden, må være under kategorien, personlige præferencer og dem er der sikkert lige så mange af, som der er lyd nørder  :)

At man så kan bruge forvrængning som et kunstnerisk udtryksmiddel i udøvelsen af musik og at der evt. er støj i instrument grejet, er en ganske anden sag.
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » søn dec 02, 2018 17:39

Kaj. skrev:Nils.
Opløsningsmidler. Var det ikke dem til indvortes brug? Dem man bruger til at tweake “høreapparaterne” og med varierende held forbindelsen mellem hjernehalvdelene med?  :wink:



De kan benyttes begge steder.
Det er jo det der er det gode.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Carsten S Chr » søn dec 02, 2018 18:53

lydjørgen skrev:
schlager skrev:
Men ingen tvivl om at når et elektrisk signal skal laves om til et akustisk (højtaler) og omvendt, altså bevægelse til elektrisk (mikrofon og LP),det er der vi har det største ”overførselstab” og dermed største unøjagtighed.


Det drejer sig ikke kun om mængden af unøjagtighed , men mere om strukturen karakteren af unøjagtigheden/fejlen , højtaler , pickup , rør har en struktur i fejlen som vi er bekendt med. i modsætning til digital,, symetriske kredsløb, crossover THD med mere. hvis lige ikke findes naturligt.

Hver gang jeg har været til en sammenligning mellem digital og vinyl er vinyl kommet ud som vinder, i øvrigt i mod min vilje.
Er sikker på at Kaj og andre kritikere vil opleve det samme, hvis man sammenligner med et RIAA/grammofon setup i den absolutte topklasse.

Men jeg tror naturligvis stadigvæk på at havde det været mit eget digitalsetup så var det gået anderledes.
Men jeg er faktisk ikke sikker, og har ikke lyst til at udfører en direkte sammenligning med risiko for igen at skulle bøvle med plader pickup og RIAA pladerensning statisk elektricitet justering brum og sus.....

På indspille siden er endnu et vigtigt fænomen, som mange har svært ved at forende sig med.

Det er et langt stykke af vejen muligt at optage vinyl sounden til et digitalt medie, og bevarer vinyl sounden, dette passer godt med at digital mediet er et langt mere præcist medie.
Men man kan også nemt præsenterer high-end lyd med MP3 altså hvis folk ikke er klar over det, ellers går den ikke :) . Så om vi bryder os om noget er mere kompliceret end minimum fejl.

Ringe lyd på digital skyldes  bl.a. Dynamic range compression , eller mere specifikt brickwall, brickwall er det som giver  et lydiagram et udseende som om  der har kørt en grønthøster på toppen af signalet, denne situation er simpelthen ikke mulig med vinyl eller ved live musik. Musik ser simpelthen ikke sådan ud.

Hvis man bruger en CD master hvor der er brickwall,  så vil brickwall ikke overleve skæringen , tilførslen af RIAA korrektion og slet ikke den efterfølgende og afspilning med pickup og Anti RIAA .

Her er en video af produceren Ian Shepherd  som viser hvad jeg taler om: https://youtu.be/n-AE9dL5FG8 Brickwall ses tydeligt på cd , men ikke på vinyl udgaven, Dynamic Range værdien er 4 db højre på vinyl, og lytningen selv gennem Youtube og PC højtalere bekræfter at vinyl lyde bedre lyden er mere fri og naturlig ikke så klemt.

Men Ian Shepherd har en pointe, han har selv produceret sangen, og ved derfor at der er brugt den samme master til vinyl og CD.
Han fatter ikke hvad der foregår, men som det både kan ses og høres så er det som om musikken bliver genskabt på vinyl.

Som sagt er det ikke muligt at lave brickwall på vinyl, i stedet ser det ud til at der bliver lavet noget "DSP" ved skæring, trykning, RIAA tilførsel, og til sidst afspilning som sikkert ikke er 100% korrekt i forhold til det oprindelige signal, men det må nødvendigvis have en naturlig forbindelse til musikken/signalet, det er ikke fuldstændigt tilfældigt hvad der sker/tilføres. Her skal man have fat i en DSP-ekspert der sikkert kan sige mere om hvad der foregår.

Jøsses - er ganske simpelt og forklare, hvori forskellen vinyl vs digital ligger - mål- som hørbar!... 8)

Forskellen er ganske enkelt den forvrængning vinyl -presning og afspillekæde- tilfører.

Det digitale medie tilfører ikke samme mængde forvrængning, som det er tilfældet med ovenfor nævnte. I sagens natur betegnes enhver frekvensmæssig fravigelse fra det oprindelige materiale som forvrængning!... 8)

Og nej - jeg forholder mig her ikke til, hvilket medie der måtte lyde bedst - er en helt anden debat!... :wink:
Carsten S Chr
Nyt medlem
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors jan 04, 2007 17:35

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » søn dec 02, 2018 19:37

Schlager skrev
jeg mene at ud fra en betragtning om begrebet high fidelity, er forvrængning og andre unoder, uønsket i afspiller kæden.

"Ja den forvrængning der kommer fra afspilleudstyr trækker fra hifi.
Men den forvrængning der ligger i optagelse skal gengives hvis hifi"

Schlager skrev
Udgangssignalet skal være en tro mod indgangssignalet, altså ”true to the source”. Så langt kan vi vel være enige?


"Ja, enig" men udsagnet holder mest for digi.
Med vinyl skal signalet først laves.  :lol:
Men det der kommer ud er altid det der kom ind (det nålen har samlet op)  :wink:
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » søn dec 02, 2018 20:40

nilsvalla skrev:Schlager skrev
Udgangssignalet skal være en tro mod indgangssignalet, altså ”true to the source”.

"Ja, enig" men udsagnet holder mest for digi.
Med vinyl skal signalet først laves.  :lol:
Men det der kommer ud er altid det der kom ind (det nålen har samlet op)  :wink:

Det understregede kræver, at din pickup - som den eneste i verden - er i stand til at omsætte vinylpladens mekaniske bevægelse til et elektrisk signal som er 100% identisk med det der blev tilført skærehovedet. Det og pickupen er to transducere hvis ulineariteter man konsekvent vælger at ignorere. Det er her jeg savner erkendelse af virkeligheden.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » søn dec 02, 2018 21:26

En forstærker, eller et anlæg, der ikke tilfører noge form for ændring af signalet er vel utopi? Så er vi igen ude i, at det der måler perfekt, så også lyder perfekt? Og den med objektivitet. Man kan jo ikke vide hvordan musikken lyder, eller har lydt under optagelsen? Så i virkeligheden er det en tilsnigelse af de store at tale om høj troværdighed. Men det er vel lige meget? Så længe der er fest!.......
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » søn dec 02, 2018 21:55

Kaj,
Du aner ikke hvilket elektrisk signal der tilsat skærehovedet.
Men man må selvfølgelig regne med noget går tabt undervejs.
På den anden side, det din nål ikke samler op, kender du ikke eksistensen af.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » søn dec 02, 2018 21:59

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:26, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf boydk » søn dec 02, 2018 22:08

Preklar skrev:Tjoe man skal bare spille det digitalt


Så så.... Ikke bande... Må vi SÅ be´ om kammertonen :mrgreen:
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Århus

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Milu » man dec 03, 2018 15:29

Gekkofinger skrev:En forstærker, eller et anlæg, der ikke tilfører noge form for ændring af signalet er vel utopi? Så er vi igen ude i, at det der måler perfekt, så også lyder perfekt? Og den med objektivitet. Man kan jo ikke vide hvordan musikken lyder, eller har lydt under optagelsen? Så i virkeligheden er det en tilsnigelse af de store at tale om høj troværdighed. Men det er vel lige meget? Så længe der er fest!.......


Det er utopi ja. Men der er intet i vejen for at forsøge at komme derhen med alle kræfter, fordelene er vildt store som jeg hører det.

Nej, netop, ingen ved PRÆCIS hvordan optagelsen er foretaget, og hvordan hver enkelte del er fremkommet. Det ENESTE vi ved er, at alt er forskelligt.

Derfor er min mening, at jo bedre et anlæg er til at vise forskel, jo tættere på er sandheden om den optagne begivenhed.
I forskellen ligger sandheden.

Lad mig formulere det på denne må, det JEG får ud af det:

Jo mere jeg vælger at farve, jo mindre forskel jeg vælger anlægget skal vise, jo mere problemer får jeg med dårlige indspilninger. Indtil jeg til sidst kun kan holde ud at høre pling plong hifi indspilninger og sidder og dessikerer dem.

Omvendt, jo mindre jeg vælger at farve, jo mere jeg åbner op, jo mere anlægget evner at vise forskel, jo mindre problemer får jeg med dårlige optagelser. Indtil en dag hvor jeg ikke tænker over indspilningskvaliteten men KUN musikken.

Det hele handler om frihed.
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » man dec 03, 2018 15:32

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:25, rettet i alt 2 gange.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Milu » man dec 03, 2018 15:36

Preklar skrev:Problemet er bare at tal intet siger om farven på lyden  :mrgreen:


Hvis der ingen støj er, hvis den er ultralinæer, hvis den leverer alt den strøm du har behov for, uden tøven.
Hvor ligger “farvningen” så?
I specielle modstande, super hifi pling plong kondensator, som Lydjørgen er inde på?
I et eller mystisk over “hifisk” tingeltangel?
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » man dec 03, 2018 15:59

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:26, rettet i alt 2 gange.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Milu » man dec 03, 2018 16:01

Preklar skrev:
Milu skrev:
Preklar skrev:Problemet er bare at tal intet siger om farven på lyden  :mrgreen:


Hvis der ingen støj er, hvis den er ultralinæer, hvis den leverer alt den strøm du har behov for, uden tøven.
Hvor ligger “farvningen” så?
I specielle modstande, super hifi pling plong kondensator, som Lydjørgen er inde på?
I et eller mystisk over “hifisk” tingeltangel?


Farven kan ligge mange steder det er f.eks nemt at finde 2 forstærkere der måler helt ens men lyder forskelligt
Man kan også finde en forstærker der måler 100% perfekt men lyder ad helvedes til  :wink:


Find 2 forskellige forstærkere der måler HELT ens?
Hvilken forstærker måler 100% perfekt? Nævn én?
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Milu » man dec 03, 2018 16:17

Og Preklar/Jandk, nu bliver jeg alligevel noget nysgerrig:
Kan du forklare mig, dit tidligere udsagn i tråden med at der ikke er forskel på forstærkere, kan du forklare mig sammenhængen med denne udtalelse:
“Farven kan ligge mange steder det er f.eks nemt at finde 2 forstærkere der måler helt ens men lyder forskelligt”
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.