Kaj. skrev:Nils.
Opløsningsmidler. Var det ikke dem til indvortes brug? Dem man bruger til at tweake “høreapparaterne” og med varierende held forbindelsen mellem hjernehalvdelene med?
lydjørgen skrev:schlager skrev:
Men ingen tvivl om at når et elektrisk signal skal laves om til et akustisk (højtaler) og omvendt, altså bevægelse til elektrisk (mikrofon og LP),det er der vi har det største ”overførselstab” og dermed største unøjagtighed.
Det drejer sig ikke kun om mængden af unøjagtighed , men mere om strukturen karakteren af unøjagtigheden/fejlen , højtaler , pickup , rør har en struktur i fejlen som vi er bekendt med. i modsætning til digital,, symetriske kredsløb, crossover THD med mere. hvis lige ikke findes naturligt.
Hver gang jeg har været til en sammenligning mellem digital og vinyl er vinyl kommet ud som vinder, i øvrigt i mod min vilje.
Er sikker på at Kaj og andre kritikere vil opleve det samme, hvis man sammenligner med et RIAA/grammofon setup i den absolutte topklasse.
Men jeg tror naturligvis stadigvæk på at havde det været mit eget digitalsetup så var det gået anderledes.
Men jeg er faktisk ikke sikker, og har ikke lyst til at udfører en direkte sammenligning med risiko for igen at skulle bøvle med plader pickup og RIAA pladerensning statisk elektricitet justering brum og sus.....
På indspille siden er endnu et vigtigt fænomen, som mange har svært ved at forende sig med.
Det er et langt stykke af vejen muligt at optage vinyl sounden til et digitalt medie, og bevarer vinyl sounden, dette passer godt med at digital mediet er et langt mere præcist medie.
Men man kan også nemt præsenterer high-end lyd med MP3 altså hvis folk ikke er klar over det, ellers går den ikke . Så om vi bryder os om noget er mere kompliceret end minimum fejl.
Ringe lyd på digital skyldes bl.a. Dynamic range compression , eller mere specifikt brickwall, brickwall er det som giver et lydiagram et udseende som om der har kørt en grønthøster på toppen af signalet, denne situation er simpelthen ikke mulig med vinyl eller ved live musik. Musik ser simpelthen ikke sådan ud.
Hvis man bruger en CD master hvor der er brickwall, så vil brickwall ikke overleve skæringen , tilførslen af RIAA korrektion og slet ikke den efterfølgende og afspilning med pickup og Anti RIAA .
Her er en video af produceren Ian Shepherd som viser hvad jeg taler om: https://youtu.be/n-AE9dL5FG8 Brickwall ses tydeligt på cd , men ikke på vinyl udgaven, Dynamic Range værdien er 4 db højre på vinyl, og lytningen selv gennem Youtube og PC højtalere bekræfter at vinyl lyde bedre lyden er mere fri og naturlig ikke så klemt.
Men Ian Shepherd har en pointe, han har selv produceret sangen, og ved derfor at der er brugt den samme master til vinyl og CD.
Han fatter ikke hvad der foregår, men som det både kan ses og høres så er det som om musikken bliver genskabt på vinyl.
Som sagt er det ikke muligt at lave brickwall på vinyl, i stedet ser det ud til at der bliver lavet noget "DSP" ved skæring, trykning, RIAA tilførsel, og til sidst afspilning som sikkert ikke er 100% korrekt i forhold til det oprindelige signal, men det må nødvendigvis have en naturlig forbindelse til musikken/signalet, det er ikke fuldstændigt tilfældigt hvad der sker/tilføres. Her skal man have fat i en DSP-ekspert der sikkert kan sige mere om hvad der foregår.
nilsvalla skrev:Schlager skrev
Udgangssignalet skal være en tro mod indgangssignalet, altså ”true to the source”.
"Ja, enig" men udsagnet holder mest for digi.
Med vinyl skal signalet først laves.
Men det der kommer ud er altid det der kom ind (det nålen har samlet op)
Preklar skrev:Tjoe man skal bare spille det digitalt
Gekkofinger skrev:En forstærker, eller et anlæg, der ikke tilfører noge form for ændring af signalet er vel utopi? Så er vi igen ude i, at det der måler perfekt, så også lyder perfekt? Og den med objektivitet. Man kan jo ikke vide hvordan musikken lyder, eller har lydt under optagelsen? Så i virkeligheden er det en tilsnigelse af de store at tale om høj troværdighed. Men det er vel lige meget? Så længe der er fest!.......
Preklar skrev:Problemet er bare at tal intet siger om farven på lyden
Preklar skrev:Milu skrev:Preklar skrev:Problemet er bare at tal intet siger om farven på lyden
Hvis der ingen støj er, hvis den er ultralinæer, hvis den leverer alt den strøm du har behov for, uden tøven.
Hvor ligger “farvningen” så?
I specielle modstande, super hifi pling plong kondensator, som Lydjørgen er inde på?
I et eller mystisk over “hifisk” tingeltangel?
Farven kan ligge mange steder det er f.eks nemt at finde 2 forstærkere der måler helt ens men lyder forskelligt
Man kan også finde en forstærker der måler 100% perfekt men lyder ad helvedes til
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster