Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifibranchen fryser til

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Chr. R. » lør dec 26, 2009 12:23

Her i Københavns området, er der en katastrofal mangel gode spændende butikker.

Men hvad er en god butik? For mig er det et sted hvor man ikke føler, at her skal der sælges hurtigst muligt med mindst mulig service/rÃ¥dgivning. Herfra har jeg tit undret mig over, hvad skal en sælger vil lave nÃ¥r kunden er ude efter 10 minutter, og der ikke er flere kunder i butikken    :?

SÃ¥ er der dem der kun ser kvaliteten i egne produkter, og her har jeg haft en oplevelse der gør at jeg ALDRIG vil lægge en ordre hos vedkommende. Andre lover god service og aftaler derpÃ¥ et møde, men nÃ¥r man tropper op som aftalt, sÃ¥ bliver man behandlet som l***. Ja der var der endnu en jeg aldrig vil handle med  :twisted:

Desværre er antallet af butikker med et spændende sortiment (f.eks. bare til demo i butikken) rystende ringe, og man er flere steder ikke speciel villig til at hente andet hjem end det man har stående. Så er der svært at sælge noget til mig, specielt når man i stedet tilbydes "hele" 10% rabat på et "forkert" OG udgået apparat, der tilmed har været anvendt til demo i 2 år. Viste man ikke bedre, så skulle man tro at der slet ikke kunne sælges godt og spændende udstyr her i området. Næsten alle butikker sælger produkter i samme klasse, og så har de næsten kun prisen at konkurrere på, hvilket næppe er medføre bedre købsoplevelser, gode oplevelser som Sillesen har beskrevet i ovenstående indlæg.

OvenstÃ¥ende beskriver hvorfor jeg de seneste 5 Ã¥r har taget turen over en bro eller to for at handle, hvilket jeg hellere end gerne gør, nÃ¥r man her oplever andet end hyldevarer, og man ydermere fÃ¥r en minderig totaloplevelse med i handlen    :D
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Thomas Sillesen » lør dec 26, 2009 12:35

Christian, du er bare spot on !

Kunder vil gerne gå langt for gode købs oplevelser. Så forhandlere skal ud af starthullerne og give dem. Og dem der ikke gør det, er dem der har det ekstra svært i disse tider.

BNP er jo kun faldet måske 4-6%, men allligevel oplever nogle forhandlere 40% omsætningsnedgang... nok en god indikator af at de skal se indad, og se hvad de gør galt.

Det siger vel egenligt alt det med at pege fingre. "Det er de andres skyld" siger man, og peger med pegefingeren, de færreste opdager bare at når de gør det, er der 3 fingre der peger tilbage på dem selv...
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf E45 » lør dec 26, 2009 12:38

Enig med Chr.R. i stort og småt.

Så mangler vi bare lige at diskutere om den nye type hifibutikker ( dem på nettet) med et påstået "Direkte til dig" koncept reelt giver noget merværdi til hifikunden?

Vi er jo underforstået ret enige om man ( lige på nær Chr.R.) let kan få 20-3-40% på en vare, demo som ny i en hifibutik.

Så hvad er så det store fif ved at handle i de der "Direkte til dig" som reklamerer med 30-50% prisreduktion? Der er intet fif, ingen reel besparelse. Det er røgelse og snak.

Personligt har jeg det sådan at jeg jo ikke kan mærke de penge jeg ikke har betalt - de påståede "før-priser" tror jeg dels ikke på og hvis jeg gjorde, så ville jeg alligevel aldrig have kommet til at betale dem, da man jo altid får rabat, uanset om man handler der i en rigtig hifibutik.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf David » lør dec 26, 2009 12:39

Added value er nøglen for enhver, der sælger luksusvarer.

Langt de færreste produkter er at absolut højeste produktionsmæssige kvalitet, hvor materialevalg og forarbejdning samt teknologi er second to none. Derfor skal man skrue på følelsesknapperne.

Produkterne skal give kunden en "speciel" fornemmelse, dette typisk opnået igennem en fornuftig flerårig markedsføringsstrategi sammenholdt med en fornuftig kvalitet, både hvad angår udseende, materialevalg og slidstyrke. Man fornemmer at man får mere end summen af materialerne - med andre ord; Performance...

Derfor er det såre simpelt - enten skal man have grej på hylderne, som giver "stritpels-oplevelser", også kendt som gåsehud, eller at de små hår i nakken rejser sig. Eller også skal man have fornuftigt, anerkendt, velkonstrueret grej med et godt renomé på hylderne...
Slutteligt er der lavprissegmentet, som f.eks. China rørforstærkere, Cambridge, osv...

Langt de fleste forhandlere satser på førstnævnte, da der er flest penge at tjene, men hvis oplevelsen udebliver, køber folk ikke grejet - da prisen ikke tilsvarer kvalitet og brand.
Mvh
David

"THANK YOU, BOOB LADY!!!"
Brugeravatar
David
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: man nov 14, 2005 20:43

Indlægaf Thomas Sillesen » lør dec 26, 2009 12:44

E45 skrev:Enig med Chr.R. i stort og småt.

Så mangler vi bare lige at diskutere om den nye type hifibutikker ( dem på nettet) med et påstået "Direkte til dig" koncept reelt giver noget merværdi til hifikunden?

Vi er jo underforstået ret enige om man ( lige på nær Chr.R.) let kan få 20-3-40% på en vare, demo som ny i en hifibutik.

Så hvad er så det store fif ved at handle i de der "Direkte til dig" som reklamerer med 30-50% prisreduktion? Der er intet fif, ingen reel besparelse. Det er røgelse og snak.

Personligt har jeg det sådan at jeg jo ikke kan mærke de penge jeg ikke har betalt - de påståede "før-priser" tror jeg dels ikke på og hvis jeg gjorde, så ville jeg alligevel aldrig have kommet til at betale dem, da man jo altid får rabat, uanset om man handler der i en rigtig hifibutik.
 
Hvis nogen reklamerer med falske før priser, er det da bare at smide dem til forbrugerombudsmanden, det giver da en blod tud på stedet, at gøre sådan noget hvis det ikke passer
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Thomas Sillesen » lør dec 26, 2009 12:47

Men ellers er det da rart at se at der er enighed om at der skal oplevelser til. Det er jo ikke det branchen har givet folk ret meget af i mange år, hvilket nok også er grunden til at special hifi segmentet er skrumpet massivt de sidste 20 år.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf E45 » lør dec 26, 2009 12:49

Ikke snakke udenom.

Jeg påstår at internetkonceptet reelt ikke giver besparelser. Der flagrer en masse procenter rundt i alle annoncer; nu minus 35%, Nu halv pris, aldrig været billigere, o.s.v. Men er varen nogensinde solgt til de påståede før-priser??

Det må du da som ejer og medejer af både Densen og HifiFreaks, (denne webside!) som nu begge sælges på nettet, da have en helt klar udmelding omkring. Og noget til at bakke dine påstande op med...
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Thomas Sillesen » lør dec 26, 2009 12:52

Jeg har da ogsÃ¥ en helt klar udmelding. Hvis du altsÃ¥ læste det der stod før.. nemlig at man mÃ¥ ikke oplyse forkerte før priser, og gør man det, bør folk da melde det til forbrugerombudsmanden, og gør forbrugerne det ikke, sÃ¥ gør ens konkurrenter det nok  :wink:
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf E45 » lør dec 26, 2009 13:22

Ja på det formelle plan, så er sagen iorden. Men min fede pointe er jo netop at ingen butikker reelt solgte til vejledende udsalgspris, så derfor er den påståede procentvise besparelse fiktiv.

Du kan nok godt se det, men kan ikke vedgå det af hensyn til du selv styrer HifiFreaks. Det ville jo lissom ødelægge mantraet, ikke?

Så en højere konklusion er på vej; butikkerne dør p.g.a. ringe viden, dårlig service, ringe(re) produkter, og erstatningskonceptet Internetsalget er ikke en pind bedre, da de påståede lave priser slet ikke er så lave endda, samt at udvalget i den enkelte I-butik er forholdsvist begrænset.

Det er da vist et dårligt bytte?
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Thomas Sillesen » lør dec 26, 2009 13:43

Du har da ret i at nogle kunder sikkert fik kontant rabat af en form. Hvor meget kan man jo altid diskutere. Normen er vel omkring 10% hos de gamle veletablerede forhandlere, og noget mere hos nye forhandlere som skal ind på markedet.

Det er dog et lotteri, ikke alle spørger om rabatten, ingen får den vel tilbudt uden at spørge om den, nogen får mere end andre.

Jeg synes personligt at faste (lave) priser til alle er vejen at gå. Det er simpelthen mest fair overfor kunderne.

At rene internet shops (for det er sådan jeg forstår dit indlæg), ikke er bedre end traditionelle butikker, er jeg da grundlæggende enig med dig i. Men alt har en pris, og forbrugerne er jo åbenbart ikke indstillede på at betale nævneværdigt ekstra for at komme i en shop. Hifi4you skrev at det var få hundrede kroner der skilte ham og internet shops. Det var åbenbart nok for forbrugerne.

Det er jo heller ikke alle butikker der lukker i disse tider. Mange af de gamle hifi butikker kører da videre på bedste vis. Så de har åbenbart den rette "pakke" af oplevelser, pris, service og produkter.

Hvis du tænkte på hifi freaks, så sælger vi ca 60-70% af alt vores grej i forbindelse med demo, enten hos os i Esbjerg, eller ude hos kunden. Det synes jeg personligt er det optimale, for det er der kunden skal høre på det, hvis han køber.
 
Noget andet vi nok kommer til at se i årene fremover, er at producenterne sætter ca de samme udsalgspriser over hele verden. Så kan folk ikke internet shoppe, og fokus kan flyttes til hvilken forhandler leverer den bedste oplevelse.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Chr. R. » lør dec 26, 2009 14:15

Thomas Sillesen skrev:...Hifi4you skrev at det var få hundrede kroner der skilte ham og internet shops. Det var åbenbart nok for forbrugerne...

Nu er der STOR forskel på hvor prisfølsomt et produkt er.

F.eks. er jeg pÃ¥ udkig efter et nyt tv, og her er prisen et vigtigt salgsparameter (de øvrige er ønsket om en autoriseret forhandler samt levering tidspunkt). Andre produkter har andre parameter som varen skal sælges pÃ¥, hvilket kunne være muligheden for at lÃ¥ne-med-hjem, bestille special modeller osv. Kan man fÃ¥ varen i lige præcis den farve man ønsker, sÃ¥ tror jeg ikke fÃ¥ hundrede kroner kan ødelægge mange handler.

Dermed sætter jeg hermed ogsÃ¥ fokus pÃ¥ producentes rolle, og her mÃ¥ de lære at være mere fleksible, hvilket nok gør produktionen mere besværlig, men herfra ved jeg at ogsÃ¥ at en producent kan lære noget af en kundens specielle krav. Et eksempel: moden skifter hele tiden, og et Ã¥r er det sorte apparater der sælges, og Ã¥ret efter er det kun de sølvfarvet man kan købe, men mange producenter vinde meget ved at tilbyde begge farver hele tiden. Mange kunder fravælger en forkert farvet vare, og det selvom de faktisk ønskede at være mærketro. Se det gÃ¥r sÃ¥ ud over den forhandler, der ellers stod med en sten sikker handel.

At man i rollen som "den specielle kunde", sÃ¥ oplever at fÃ¥ en positiv tilbagemelding, det gør bare totaloplevelsen langt større i en handel. 

 

M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Otto J » lør dec 26, 2009 14:33

Chr. R. skrev:

F.eks. er jeg pÃ¥ udkig efter et nyt tv, og her er prisen et vigtigt salgsparameter (de øvrige er ønsket om en autoriseret forhandler samt levering tidspunkt).

Det er lidt OT, men jeg har egentlig aldrig rigtigt forstået hvorfor TV i 10.000,-s klassen er så sindssygt prisfølsomme, hvor prisen nærmest er altafgørende for hvor man handler, mens f.eks. højttalere i 10.000,-s klassen er ret prisufølsomme, med ret lille konkurrence fra netsalg da flertallet ikke vil købe en højttaler de ikke har hørt først. Et tv burde have præcist samme behov for service som et sæt højttalere, mindst.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Chr. R. » lør dec 26, 2009 14:42

AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:

F.eks. er jeg pÃ¥ udkig efter et nyt tv, og her er prisen et vigtigt salgsparameter (de øvrige er ønsket om en autoriseret forhandler samt levering tidspunkt).

Det er lidt OT, men jeg har egentlig aldrig rigtigt forstået hvorfor TV i 10.000,-s klassen er så sindssygt prisfølsomme, hvor prisen nærmest er altafgørende for hvor man handler, mens f.eks. højttalere i 10.000,-s klassen er ret prisufølsomme, med ret lille konkurrence fra netsalg da flertallet ikke vil købe en højttaler de ikke har hørt først. Et tv burde have præcist samme behov for service som et sæt højttalere, mindst.
 
Til forskel for f.eks. højtalere, sÃ¥ er der ikke mange TV at vælge i mellem efter man har frasorteret dem der er i forkert størrelse, type, med/uden højtalere osv. Desuden er der i forvejen relativt fÃ¥ mærker at vælge i mellem i ft. andre produkttyper. Det gør det langt enklere for mig at finde det rette apparat. En anden faktor har givet været, den store prisforskel man tidligere kunne finde pÃ¥ varene ved at sammenligne med de tyske priser. Dermed blev der Ã¥bnet op for en salgskanal mange nok stadigvæk vælger pr automatik.
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Forståelse af det skrevne ord

Indlægaf rainman » søn dec 27, 2009 10:56

Til Alle: prøv at læse www.poulsaudiobutik.dk en af de få som har forstået essensen af den tråd jeg startede.
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Re: Forståelse af det skrevne ord

Indlægaf Chr. R. » søn dec 27, 2009 12:23

rainman skrev:Til Alle: prøv at læse www.poulsaudiobutik.dk en af de få som har forstået essensen af den tråd jeg startede.


Essensen er vel, at du mener at branchen har det dårligt pt pga.:
  • Finanskrise
  • "Utro" kunder
Det første er vel rigtig nok, da hi-fi produkter er luksusvare, vare man godt kan spare på i en tid hvor finanserne er små. Men...

Den men de utro kunder giver jeg ikke meget for. Dels kan jeg slet ikke selv genkende dit inddirekte angreb på mig som forbruger. Slet ikke! Men selv om der er nogle "snyltere" blandt os forbrugere, så skyldes branchen problem at i ikke vil og/eller kan omstille jer, specielt i en tid med finanskrise, men derimod tror, at kunder selvfølgelig bare har at rette ind efter forfejlet virksomhedsplaner. Det kan godt være jeg tager fejl, men det er ikke mig der har måtte lukke en butik fordi omverden ikke vil forstå mig.

Beklager de hårde ord, men når man ikke selv kan kigge indad, men fortsætter med kun at give alle andre skylden, så beder man desværre også om ord som disse.
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.